Economies
El conseller Torrent, la ministra Maroto i altres autoritats, a la firma de l'acord per reindustrialitzar Nissan
Foto: El conseller Torrent, la ministra Maroto i altres autoritats, a la firma de l'acord per reindustrialitzar Nissan | Kike Rincón / Europa Press
Indústria

Acaba la reindustrialització de Nissan: "Un dia important per moltes famílies"

Temps de lectura: 4 minuts
El conseller Torrent, la ministra Maroto i altres autoritats, a la firma de l'acord per reindustrialitzar Nissan
Foto: El conseller Torrent, la ministra Maroto i altres autoritats, a la firma de l'acord per reindustrialitzar Nissan | Kike Rincón / Europa Press

La reindustrialització de Nissan ha donat un pas definitiu aquest dilluns amb la ratificació pública dels acords amb Goodman i el hub d'electromobilitat.

Per què és important? L'anunci de la multinacional japonesa dient que marxava de Barcelona va obrir un escenari de màxima urgència. La Generalitat, el govern espanyol, els sindicats i la mateixa Nissan es van posar a negociar per buscar una sortida per als 2.500 treballadors que van perdre la feina i que van fer vaga durant mesos.

El més nou: 

  • L'acte d'aquest dilluns ha tancat més de dos anys i mig de treball de la taula de reindustrialització, formada per la Generalitat, el govern espanyol, el Consorci de la Zona Franca, Nissan i els sindicats.
  • Precisament, la sala que ha acollit la firma dels acords és la mateixa on es van reunir en més de 28 ocasions els membres de la mesa, que es va constituir el setembre del 2020.

Al detall: 

  • El conjunt d'empreses, liderat per les catalanes QEV i Btech, té l'objectiu de començar la producció de les furgonetes elèctriques amb les marques Zeroid i Ebro a partir d'inicis de l'any vinent. La previsió de les empreses catalanes és fabricar 60.000 vehicles el 2026.
  • Així mateix, pretenen ocupar el miler d'empleats pendents de reindustrialitzar a finals del 2024
  • Tot i que qui produirà serà el hub, els terrenys han sigut adjudicats formalment a Goodman. L'operadora logística australiana és qui va presentar la candidatura de manera formal i actua com a soci del hub de mobilitat. Tots dos compartiran espai amb la planta de Silence, que preveu fabricar nanocotxes i motos elèctriques i el centre tècnic de Nissan.
  • No ha obtingut totes les garanties per accedir als fons europeus, però rebrà 65,3 milions d'aquests recursos vinculats al PERTE del vehicle elèctric, uns diners que permetran començar a produir a partir del 2024 als terrenys de la Zona Franca i de Montcada i Reixac. 

Què diuen? En un acte aquest dilluns 13 de març, els participants de la negociació han "donat per superada la crisi" i han dit que es tracta d'un "dia històric" després d'unes negociacions "molt intenses".

  • L'acord "permet fer un pas decisiu en la reindustrialització de Catalunya", segons afirmat el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, que ha admès que alguns dels membres del Departament "gairebé perden la salut" en el procés. "És un dia important per moltes famílies i també per la indústria del país", ha dit.
  • De la mateixa manera, la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, ha destacat que el pacte "garanteix el relleu de Nissan" .
  • "Ningú està 100% satisfet ni 100% insatisfet i quan hi ha tantes parts a les converses és el millor resultat possible", ha dit el delegat especial de l'Estat al Consorci de la Zona Franca, Pere Navarro, que ha assegurat que tothom que ha participat de les negociacions ha "passat moltes nits sense dormir".
  • "Ha sigut un procés difícil i complicat per tots, amb fases en les que semblava que no arribaríem a bon port, cosa que provoca incertesa i desesperació", ha explicat el secretari general de Sigen-Usoc, Miguel Ruiz, a la sortida de l'acte.

Tanmateix: 

  • Els treballadors han hagut d'esperar dos anys (durant els quals s'han anat esgotant les prestacions d'atur) per saber quin serà el substitut de companyia nipona, que tenia relació amb Catalunya des del 1979.
  • Queden per recol·locar entre 1.000 i 1.200 treballadors de Nissan, descomptades les jubilacions i les persones que han decidit deixar l'empresa amb una indemnització de 60 dies per any treballat.

D'on venim: L'adeu de Nissan es va anunciar oficialment el maig del 2020.

  • El gegant automobilístic xinès Great Wall Motors es va postular com a candidat i va sonar com a substitut de Nissan durant mesos, però va acabar retirant-se del procés tot just abans que la planta barcelonina fabriqués l'últim vehicle, el desembre del 2021.
  • El fracàs de les negociacions amb l'empresa xinesa, que era el projecte preferit, van suposar un revés en les negociacions, on s'han avaluat 17 projectes.
  • A partir d'aquell moment, es va postular com a candidat preferit el D-Hub. A l'estiu, la comissió va obrir el procés per licitar els terrenys, que ha acumulat retard rere retard, i que es va acabar firmant a finals de febrer, fins avui, que ha arribat la ratificació. 
Categoria: Economies
Etiqueta: Roger Torrent