Meteo i Serveis
Un revisor avisa de la sortida d'un tren a una estació de Renfe
Foto: Un revisor avisa de la sortida d'un tren a una estació de Renfe | Rafael Bastante / Europa Press
Renfe

L'últim nyap de Renfe: dissenya uns trens que no passen pels túnels

Temps de lectura: 2 minuts
Un revisor avisa de la sortida d'un tren a una estació de Renfe
Foto: Un revisor avisa de la sortida d'un tren a una estació de Renfe | Rafael Bastante / Europa Press

La fabricació per part de Construccions i Auxiliar de Ferrocarrils (CAF) dels nous trens a Cantàbria s'endarrerirà almenys tres anys per un error del càlcul en les dimensions dels combois.

Per què és important? A causa d'aquest error, els trens no passen pels túnels, tal com ha avançat El Diario Montañés.

Què en sabem? L'endarreriment afecta principalment al nord d'Espanya, majoritàriament a Cantàbria.

  • Els combois afectats són 21 de les 31 unitats compromeses amb aquests nous trens.
  • La resta també afecten Astúries, Euskadi, Galícia, Castella i Lleó i Múrcia.

Què diu? Després de conèixer la notícia, s'ha generat un renou polític entorn d'aquest assumpte que ha derivat en encreuaments de retrets, acusacions i petició de responsabilitats.

  • El president de Cantàbria, Miguel Ángel Revilla, ha demanat que els responsables del "nyap" dels trens quedin cessats.
  • "Que els responsables d'aquesta situació siguin destituïts i, el més important, que ens diguins en quin termini ens entregaran aquests trens", ha demanat Revilla.
  • Segons ha indicat, el líder de l'Executiu càntabre ha mantingut aquest dijous una trobada amb el president d'Astúries, Adrián Barbón, qui "està també indignat i tampoc li havien donat una explicació convincent".

Què esperar? Tot i que cap de les parts ha confirmat el termini que tardaran a solucionar el problema, s'estima que la construcció dels trens que s'hauran de fabricar tardarà uns tres anys.

Els motius: L'origen del problema es troba en els gàlibs publicats en la declaració sobre la xarxa d'Adif, que Renfe va usar per descriure les característiques tècniques dels nous trens en un contracte que va publicar en 2019 per a adquirir 31 trens d'ample mètric.

  • Quan preparava el projecte es va adonar que hi havia un error en els gàlibs i que les vies no suportarien els trens encarregats i ho va traslladar al seu client, Renfe.
  • Durant tot aquest temps, totes les parts han estudiat les diferents solucions possibles, com aplicar els gàlibs establerts, però que obligaria a fabricar uns trens amb unes dimensions molt menors de les actuals, la qual cosa impactaria en les prestacions als viatgers.
  • Finalment, es va decidir el mètode comparatiu, amb el qual totes les parts creuen que es minimitzarà l'impacte.

A més: El "mètode comparatiu" consisteix a la utilització d'un tren que actualment circula per les línies com a referència per als nous trens que Renfe aportarà.

Categoria: Meteo i Serveis
Etiqueta: Renfe