Món Global
Entrada i sortida de vehicles a Barcelona per la C-58
Foto: Entrada i sortida de vehicles a Barcelona per la C-58 | Oriol Campuzano / ACN
Contaminació

Europa pacta amb Alemanya excloure els cotxes e-fuels de la prohibició: què són?

Temps de lectura: 3 minuts
Entrada i sortida de vehicles a Barcelona per la C-58
Foto: Entrada i sortida de vehicles a Barcelona per la C-58 | Oriol Campuzano / ACN

La Comissió Europea i el govern alemany han tancat aquest dissabte 25 de març un acord que desencalla la prohibició a la fabricació de vehicles de combustió a partir del 2035.

Per què és important? És un pas important en la lluita contra la contaminació provocada pel trànsit rodat, evitant així el fracàs del Pacte Verd Europeu (European Green Deal). Tanmateix, les autoritats europees han fet una destacada concessió davant de les exigències d'Alemanya.

En profunditat:

  • La Comissió Europea i el govern alemany han tancat aquest dissabte un acord per permetre que els vehicles que funcionen amb combustibles sintètics –els anomenats e-fuels – puguin seguir matriculant-se a partir del 2035, data en què hauria d'entrar en vigor la prohibició de fabricació dels vehicles de combustió. 
  • A principis de març, Alemanya va vetar l'aprovació final de la normativa perquè considerava que s'havia de flexibilitzar i permetre una excepció per als vehicles amb combustibles sintètics. El país, líder manufacturer de la indústria automobilística, va advertir llavors que calia explorar totes les opcions disponibles.

A la pràctica: Els combustibles sintètics queden exclosos de la prohibició i, per tant, es podran seguir fabricant cotxes de motor de combustió per moure's amb e-fuel. Alhora, com ja s'establia, els cotxes ja existents queden fora de la prohibició i podran seguir funcionant amb els combustibles actuals.

Què és?

  • Els anomenats e-fuel són els cotxes que funcionen amb combustible sintètic, carburant molt similar a la benzina o el dièsel, però fet sense petroli.
  • En comptes de petroli, per produir-lo es fan servir CO₂ (gas molt contaminant i emès per les fàbriques, per exemple) i hidrogen (generat amb energies renovables).
  • L'e-fuel permetria seguir fent servir cotxes de motor de combustió. Tanmateix, i malgrat que la seva producció és "neutra" perquè no genera més pol·lució, el seu ús emet les mateixes partícules de CO₂ que la benzina i moltes més partícules de monòxid de carboni.
  • A més a més, generar-lo és més car i, en necessitar l'hidrogen produït per fonts renovables, la seva producció requereix sis vegades més d'energia, cosa que el qüestiona encara més.

Què diuen? 

  • El vicepresident de la Comissió Europea, Frans Timmermans, ha anunciat el pacte a Twitter i ha afirmat que ara es treballarà per aprovar la regulació "el més aviat possible".
  • El ministre de Transports alemany, Volker Wissing, ha afirmat que "els vehicles amb motors de combustió interna es podran matricular més enllà del 2035 si funcionen exclusivament amb e-fuels".

D'on venim: 

  • La proposta de prohibir la fabricació de vehicles de combustió va ser presentada fa tres anys per la Comissió Europea i ja havia passat totes les etapes necessàries perquè el text final rebés el vistiplau.
  • Després que els governs nacionals es posicionessin i el Parlament Europeu donés llum verda a la proposta el febrer -amb 340 vots a favor, 279 vots en contra i 21 abstencions-, s'esperava que la seva aprovació es produís el 7 de març. Però Alemanya la va vetar i el text s'ha estat renegociant fins ara.
Categoria: Món Global