Opinió
Miquel Pellicer
Divendres, 14 d'octubre de 2022. 06:00
opinió

A l’infern dels mitjans de comunicació

Divendres, 14 d'octubre de 2022. 06:00

Recentment, el periodista i escriptor nord-americà Timothy Noah deia que “l’infern és un món en el qual tothom escriu com Axios”, el mitjà de comunicació que ha fet del concepte smart brevity la seva bandera per un consum en dispositius mòbils. És a dir, l’escriptura àgil, sintètica i economitzada; combinada amb uns bons butlletins, periodisme local, especialitzat i d’autor.

Show me the money. Doncs tant de bo l’infern sigui això. L’empresa fundada per Jim VandeHei, Mike Allen i Roy Schwartz acaba de ser adquirida per Cox Entreprises per més de cinc-cents milions de dòlars. Benvinguts a l’infern del periodisme emprenedor que triomfa.

Principal s’abona a aquesta idea de la brevetat intel·ligent d’Axios, al periodisme al servei de les dades, els nous formats i el consum des del mòbil. I nosaltres que ho celebrem. Ho celebrem perquè se suma un nou projecte en català a l’ecosistema mediàtic i perquè les coordenades amb les quals surt són molt engrescadores.

Principal no necessita lectors, sinó fans crítics, membres actius i còmplices en aquesta nova manera d’entendre el periodisme

Un full de ruta amb èxit. No hi ha fórmula perfecta perquè un mitjà de comunicació triomfi, però hi ha indicis que ens ajuden a preveure un full de ruta exitós.

I aquestes característiques principals són les següents:

  • Agosarament en les formes i en el fons, destacant per sobre de la resta d’oferta de nous mitjans de comunicació en català. I eliminant el periodisme de pescaclics (clickbait, en anglès) al qual molts mitjans estan abonats.
  • Verticalitat, fugint del generalisme temàtic, especialitzant-se en quatre temes i oferint la millor informació i servei en aquests àmbits.
  • Audiovisualització per un consum ràpid, mòbil i viral. A Netflix, Twitch o TikTok. L’economia de creadors de continguts audiovisuals en català està creixent i calen iniciatives que potenciïn un univers referencial en aquest sector.
  • Multiplataforma i transmèdia, deconstruït en diverses plataformes: web, butlletins, xarxes socials, podcast, missatgeria, esdeveniments, trobades, workshops, concerts i akelarres.
  • Comunitat d’interès. Principal no necessita lectors, sinó fans crítics, membres actius i còmplices en aquesta nova manera d’entendre el periodisme. Crear comunitat no està a l’abast de tothom, només d’aquells que entenen que els vincles, la proximitat i el compromís són part d’una relació de confiança.

No hi ha fórmula perfecta perquè un mitjà de comunicació triomfi, però hi ha indicis que ens ajuden a preveure un full de ruta exitós.

Més enllà d’això, ens equivocaríem si no esperem ni exigim res. A Principal hem d’exigir-li rigor, periodisme en majúscules i sostenibilitat. I que gaudeixin, del país, de la professió i del camí que tot just enceten.

Categoria: Opinió