Opinió
Miquel Pellicer
opinió

Luis Padrique i el seu Twitch, entre l’emoció i el negoci

La intersecció Twitch i Luis Enrique està creant una zona calenta en el món del periodisme esportiu peninsular. El Mundial de Qatar ha significat l’aterratge del seleccionador espanyol com a streamer a Twitch, comentant l’actualitat de la selecció espanyola i responent les preguntes dels seguidors. Però a la Cope, El Chiringuito o Cadena SER s’han omplert de tertulians que acusen el seleccionador de perdre el temps amb les tecnologies, de no atendre correctament les seves funcions com a seleccionador, de fer competència deslleial a les rodes de premsa oficials, de ser antipàtic amb els periodistes... 

La relació de Luis Enrique amb els periodistes no ha estat mai fluida i ara el seleccionador rebla el clau. 

Per què? 

  • Luis Enrique està posant el focus en la seva figura per descongestionar la pressió en el jove equip espanyol que està competint a Qatar. L’entrenador com a portaveu, eh, Pep? 
  • El seleccionador, actiu a les xarxes socials, ha potenciat la seva marca personal més enllà dels canals de la Federació Espanyola de Futbol. Punt negatiu pel Dircom de la Roja. 
  • Luis Padrique, la denominació trending topic que han posat de moda els usuaris més joves, trenca la mediació dels mitjans de la institució futbolística amb els aficionats. Sense filtres, sense interpretacions de tercers, sense missatgers. Punt positiu pels aficionats. 

Connectant amb l’audiència. “Obert, irònic, divertit i ràpid”, així definia Juan Carlos Unzué la personalitat que impregna als streams a la plataforma de vídeo Twitch. L’exporter coneix bé Luis Enrique, ja que va ser el seu segon entrenador quan aquest dirigia el Barça. Aquests atributs dels directes són els que estan captivant centenars de milers d’usuaris. 

Les tertúlies esportives van calentes, acusant a Luis Enrique de no atendre correctament les seves funcions com a seleccionador espanyol 

Amb Leo Messi i Ibai. Fa més d’un any, molts periodistes no van entendre que un altre streamer, Ibai Llanos, realitzés una cobertura i entrevista a Leo Messi quan l’astre argentí va fitxar pel PSG. En aquell moment, molts mitjans de comunicació van generar uns anticossos emocionals contra aquell tipus de narracions d’esdeveniments. No s’entenia com les pràctiques periodístiques havien deixat pas a aquests programes d’infoentreteniment. 

Però no és simplement una qüestió emocional de no entendre la realitat i els hàbits de consum dels joves actuals. És també una qüestió de pèrdua d’atenció dels espectadors. En un entorn mediàtic col·lapsat de nous mitjans, xarxes socials i plataformes digitals, perdre la batalla de l’atenció és un problema per aquests mitjans que viuen dels shares i dels índexs d’audiència i que facturen en funció de la quantitat d’espectadors connectats-sintonitzats.

Els mitjans s’apunten a Twitch. Un any després, els mitjans han entès el missatge i molts d’ells estan apostant per aquestes plataformes per connectar amb el públic més jove. Mitjans com Relevo, DAZN, El Chiringuito, La Media Inglesa, Marca, conviuen amb figures del live streaming com el Jijante Gerard Romero, Dani Senabre, Rubén Martín, Siro López, Ibai Llanos, Gerard Piqué i Kun Agüero, entre d’altres. 

El menys important és el partit. Cada vegada hi ha més fans que en lloc de veure els noranta minuts d’un partit, segueixen i consumeixen els highlights, els clips, els mems virals, les actualitzacions F5 del mercat dels fitxatges i les noves samarretes. És el que en l’esfera política seria la campanya permanent de l’estratega polític Sidney Blumenthal. 

Hi ha suficient negoci en un rondo on hi són mitjans de comunicació, jugadors, clubs, marques, streamers i ara entrenadors? 

En aquesta competició permanent, els mitjans de comunicació esportius són dins del 'rondo'. I els costa robar la pilota. La triangulen entre jugadors, institucions esportives, marques, streamers i, ara també, entrenadors. Hi ha prou pastís per a tots ells? 

Això no va d’un entrenador jugant a ser periodista o relacions públiques, sinó de l’evolució de l’economia de l’atenció en l’àmbit esportiu. El negoci està canviant de mans perquè les coordenades han canviat. Luis Enrique ha agafat el relleu de Gerard Piqué en aquest negoci, i a Ibai Llanos, en la polèmica periodística.