Política
Un avió sobrevola l'aeroport del Prat
Foto: Un avió sobrevola l'aeroport del Prat | David Zorrakino / Europa Press
Infraestructures

ERC torna a posar sobre la taula l'ampliació de l'aeroport del Prat

Un avió sobrevola l'aeroport del Prat
Foto: Un avió sobrevola l'aeroport del Prat | David Zorrakino / Europa Press

ERC ha recuperat el debat de l'ampliació de l'aeroport de Josep Tarradellas Barcelona - El Prat, tema ensorrat des de fa un any. En una entrevista a Principal, l'alcaldable per Barcelona Ernest Maragall insta al Govern a assumir "un lideratge clar", mentre el conseller de Territori, Juli Fernàndez, parla de construir una proposta "catalana, real i viable".

Per què és important? Es tracta d'un projecte acordat pel Govern i l'Estat a l'estiu del 2021, i va generar una forta oposició sobretot per l'impacte mediambiental, però també pel model de gestió de país que suposaria. Tot plegat va fer recular els executius català i espanyol. 

  • La proposta original preveia una inversió de 1.700 milions d'euros i la creació de 85.000 llocs de feina per fer de l'aeroport un 'hub' internacional.

Context: ERC recupera el debat després que el president Pere Aragonès hagi nomenat Juli Fernàndez nou conseller de Territori. El Departament responsable pertanyia a Junts i, després de la seva sortida de l'executiu, el projecte ara recau plenament en els republicans, disposats a reactivar-lo.

Què diu? Fernàndez ha anat més enllà del que va dir a la comissió de Territori al Parlament aquesta setmana i, en una entrevista al 'Nació Digital', ha explicat que:

  • "Cal construir una proposta catalana que sigui real i viable. Que no sigui en uns termes que li interessin a Aena, sinó que es tingui en compte l'espai aeroportuari català, el model de gestió i el context d'emergència climàtica".
  • "Quan tu presentes projectes que no són viables, el que vols és que no passin. I en els termes que Aena ho va fer, potser buscaven aquell resultat".
  • "La meva responsabilitat ara és de conseller. I és construir una proposta real, viable i catalana", ha dit, preguntat per l'opinió que tenia sobre el projecte quan només era diputat. De fet, era contrari al projecte tal com estava plantejat.

D'on venim? Fa un any, l'ampliació de l'aeroport del Prat va ser un dels motius de màxima tensió entre ERC i Junts, aleshores socis de Govern. 

  • L'exvicepresident i exconseller Jordi Puigneró, de Junts, va ser qui va negociar el projecte amb l'Estat. Després, els republicans es van posicionar en contra perquè afectava diversos espais naturals, entre ells la Ricarda, protegida per la normativa europea.
  • Finalment, el govern espanyol –que també estava dividit internament amb Podemos– va retirar el projecte donant les culpes a les diferències dins l'executiu català. 

Situació actual: Foment del Treball ha reclamat que es reprengui el projecte per atreure inversions, alhora que s'han anat produint diverses votacions al Parlament a favor de l'ampliació, amb el suport del PSC i Junts. La darrera, a principis de mes, quan els socialistes van sotmetre a votació una moció que instava a "continuar parlant amb el govern d’Espanya i AENA"; ERC, CUP i Comuns van votar-hi en contra.