C. Cabestany, experta en bullying: "Qui no evita un suïcidi infantil és còmplice d’un crim”
Carmen Cabestany és presidenta de NACE (No al Acoso Escolar), associació establerta a Barcelona destinada a combatre el bullying. Una xacra que hem tractat a Principal TV amb diferents testimonis; en aquesta ocasió, el d'una experta.
Per què és important? L'assetjament escolar persisteix en els centres educatius i mereix tota l'atenció de les autoritats i administracions. En el pitjor dels casos, ha demostrat estar darrere de, per exemple, l'intent de suïcidi dels bessons de Sallent (un d'ells, consumat) i, de forma més recent, aparentment també en la mort de dues germanes a Oviedo.
D'on venim? Recupera l'entrevista de Principal TV a José Manuel López, pare de la Kira, l'estudiant de 15 anys morta per suïcidi; també a una exalumna que descriu el presumpte bullying dels professors de la mateixa escola, el Pare Manyanet de Sant Andreu.
El bullying és cosa de tots. Per què insistir?
Carmen Cabestany, presidenta de NACE, ha publicat el llibre 'El bullying es cosa de todos' (editorial Libros Cúpula), en el qual aboca la seva experiència rebent famílies desesperades per l'assetjament escolar i pressionant les administracions perquè prioritzin la lluita contra el mateix.
Com identificar un cas de bullying?
L'experta recomana seguir la regla de les 3 'C'.
- Cos: el d'una víctima està encongit, amb les espatlles cap a dins, arrossega els peus, sense brillantor, molt vestit en moltes ocasions per passar desapercebut.
- Campana: tenen por d'anar a l'escola i intenten saltar-se les classes. Acostumen a posar-se malalts diumenge a la tarda per evitar anar-hi dilluns.
- Canvis: en les notes, baixen els resultats, en el comportament, acostumen a estar irritables, en l'àmbit social, canvien d'amics...
“Està exagerant”, “és tímid” o “és cosa de nens”
'El bullying es cosa de todos' recull els principals tòpics que contribueixen a perpetuar l'assetjament escolar. Els nens "no exageren", sinó que "expliquen la meitat de la meitat per vergonya o por". D'altra banda, dir que "és massa tímid" és centrar-se en les característiques de la víctima i justificar el maltractament.
Com se sent un nen assetjat?
Comença sentint desconcert i es pregunten “per què a mi?”. A mesura que el maltractament avança, arriba la por, el sentiment de solitud, la ràbia, el dolor, la impotència, la culpa... Els agressors són "especialistes" a fer-los sentir culpables.
El suïcidi no és una opció
La mort per suïcidi és un fenòmen multifactorial, és a dir, darrere del mateix no hi ha només un motiu, sinó diversos. Tanmateix, l'assetjament escolar contribueix a la desesperació de qui pot veure en el suïcidi una opció, malgrat que mai no ho és. L'avi dels bessons de Sallent, germà i germana que es van llançar d'un tercer pis i ell va morir, ha assegurat que les cartes que aquests van deixar escrites confirmen el ‘bullying’ que patien a l'institut.
El cas de Nadia
El llibre recull el cas de Nadia i la seva mare, que van anar a la seu de NACE, ubicada a Barcelona (número 2 de la plaça de Salvador Riera), amb un greu problema: la nena amenaçava de suïcidar-se si ella l'obligava a anar a l'institut. "Si no la porto, Serveis Socials pot treure-me-la", descrivia la dona la situació.
Què va fallar amb Kira, l'alumna del Pare Manyanet?
La Kira tenia 15 anys quan va morir per suïcidi. Uns correus electrònics amb missatges d'odi rebuts al seu compte del centre van revelar l'assetjament escolar que patia. El jutge va exculpar l'escola Pare Manyanet de Sant Andreu i va determinar que no hi havia proves per afirmar que ningú va induir a la menor al suïcidi. Mentrestant, els seus pares preparen una demanda civil i demanen de canviar el protocol contra el bullying.
El missatge: "Hi ha hagut massa nens amb nom i cognoms que han acabat amb la seva vida perquè algú no va actuar de forma responsable. Què passa amb els adults? Són culpables les administracions que no actuen, les instàncies públiques oficials... tots aquells que no ho eviten són còmplices d'un crim, perquè això és un suïcidi en aparença, però hi ha una inducció.
Com dir que ets víctima de bullying
Cabestany fa una crida a la responsabilitat a l'hora d'actuar en un cas d'assetjament escolar: "Si ens equivoquem en un pas, això pot tenir greus conseqüències". En aquest sentit, assegura que "pot ser pitjor el remei que la malaltia si el nen li ho diu a la persona equivocada, si aquesta persona el relativitza i el qüestiona, perquè probablement ja no dirà res".
El paper dels companys
Una víctima de bullying no pot enfrontar-se al seu agressor. "L'han escollit per això", recorda l'experta, insistint que el més valuós per a l'assetjador és demostrar davant del grup que "mana" i que mai no pot quedar en evidència davant de la resta: "Una sola persona és capaç de silenciar a tota una classe, i per a això ha d'escollir bé la seva víctima".
Com han d'actuar els pares?
Malgrat insistir que "no es pot generalitzar perquè hi ha pares i mares que actuen molt bé", l'experta identifica algunes diferències entre com actuen els pares i les mares quan el seu fill és maltractat a classe. "El que veiem és que la mare està més al peu del canó, donant suport al seu fill.
El decàleg contra l'assetjament escolar
NACE aposta pel decàleg per erradicar l'assetjament escolar, que recull 10 punts bàsics per implicar tothom en la lluita contra el bullying.
- Visibilitzar l'assetjament escolar en els centres educatius, perquè el que no s'anomena no existeix.
- Recollir el tema del bullying als documents bàsics de cada escola.
- Incorporar l'educació emocional des de l'etapa d'Infantil i treballar les emocions en situació, i no de forma teòrica.
- Vetllar perquè totes les escoles tinguin un Pla de Prevenció efectiu contra l'assetjament escolar.
- Conscienciar i formar el professorat de manera adequada i àmplia sobre el tema, incloent el bullying en els plans d'estudis de Magisteri, Pedagogia i Psicologia.
- Informar els pares perquè siguin capaços de detectar un possible cas de maltractament en els seus fills i perquè puguin actuar correctament i amb rapidesa.
- Tenir un protocol d'intervenció àgil i efectiu. Davant d'un possible cas d'assetjament escolar, aplicar-lo amb rigor i transparència, i amb la participació d'agents externs, perquè el centre no pot ser jutge i part en l'assumpte.
- Promoure campanyes institucionals per sensibilitzar la societat contra el bullying.
- Implicar tots els agents socials (Mitjans de comunicació, Judicatura, Administració, Associacions, Clubs, etc...) en la lluita contra l'assetjament escolar, perquè erradicar-lo és cosa de tots.
- Fomentar la transparència per conèixer les xifres reals de l'assetjament escolar (nombre de víctimes i de protocols implementats, xifres relatives al suïcidi per bullying, incidència del maltractament entre iguals en les patologies psiquiàtriques...).
L'entrevista completa
Recupera l'entrevista sencera a Carmen Cabestany, presidenta de NACE i autora del llibre 'El bullying es cosa de todos' (Libros Cúpula):