Tecnologia i Ciència
Detalls del fòssil de la tortuga
Foto: Detalls del fòssil de la tortuga | Albert Lijarcio / ACN
Descobriment

Descobreixen a Catalunya el fòssil de la tortuga marina més gran d’Europa

Detalls del fòssil de la tortuga
Foto: Detalls del fòssil de la tortuga | Albert Lijarcio / ACN

La tortuga marina va ser descoberta a Coll de Nargó, a l’Alt Urgell el 2016.

Per què és important? Un estudi conclou que les restes de la tortuga marina és la més gran d'Europa i corresponen a una nova espècie.

• La tortuga faria 3,7 metres de longitud i la closca faria 2,4 metres.
  • És la segona més gran del món.

Què sabem? Els científics l'han donat a conèixer com a 'Leviathanochelys aenigmatica', nom que, d'una banda, fa referència a una bèstia bíblica marina d'enormes dimensions i, de l'altra, recull el sentiment de perplexitat que van tenir els paleontòlegs que la van excavar.

• Investigadors de l'Institut Català de Paleontologia i de la Universitat de Masaryk, a la República Txeca, han estat els encarregats de descriure aquesta nova espècie de tortuga marina a la prestigiosa revista científica, la qual se suma a una desena més que ja es coneixien.

Al detall: La investigació explica que l’animal "hauria tingut alguna modificació en el sistema respiratori" i que, tot i no poder precisar-ne la causa de forma exacta, podria tenir relació amb l'objectiu de buscar "una millor capacitat pulmonar per aguantar la respiració més temps".

• L’estudi s’ha fet a partir de fòssils que s’han trobat com la pelvis i part de la closca de l’esquena de l’animal.
  • Les característiques anatòmiques fan pensar que tenia un estil de vida pelàgic i que era capaç d'arribar a grans profunditats.

En profunditat: La descoberta va ser el juliol de 2016 per part d’un excursionista prop de Cal Torrades, a Coll Nargó.

• Ell mateix va notificar aquesta troballa i un equip d’investigadors hi va intervenir per preservar les restes.
  • La mida de les peces ja indicava que aquestes pertanyien a un exemplar de grans dimensions, ja que la pelvis que van trobar feia uns 90 centímetres, més del doble que en altres animals marins.

Què diuen? El cap del grup de recerca d'Ecosistemes dels Dinosaures  i director del MCD, Àngel Galobart, explica que el mar que banyava la zona ara fa més de 82 milions d'anys era profund.

• A més, posa en valor l'excepcionalitat de la descoberta de les restes, les quals permeten ampliar el relat de la presència dels dinosaures al Pirineu, fa uns 70 milions d'anys.
Etiquetes: Recerca Animals