Tecnologia i Ciència
Foto: | Europa Press
Cimera hispanofrancesa

Què és l'H2Med i per què és important l’hidrogen verd?

Foto: | Europa Press

Enmig de la cerca europea de solucions que aportin tranquil·litat i alternatives a la inestabilitat al mercat de l'energia i que siguin sostenibles, el Mediterrani català s'ha erigit en una de les respostes amb el projecte de l'H2Med.

Per què és important? Aquesta és l'aposta dels governs espanyol, francès i portuguès per crear un corredor d'energia que connecti els tres països veïns. Tal és la magnitud del projecte que Pedro Sánchez i Emmanuel Macron segellaran l'acord a Barcelona el dijous 19 de gener amb la signatura d'un Tractat d'Amistat i Cooperació; Espanya només en té un amb Alemanya i Itàlia.

Background: Algunes dades de context per entendre d'on ha sortit el projecte.

  • El futur corredor energètic es dirà H2Med, tot i que també se'n parla com a BarMar, ja que connectarà Barcelona amb la ciutat francesa de Marsella.
  • Aquest projecte és el substitut del ja descartat Midcat, el gasoducte que es va deixar de construir el 2019 i que arriba fins a Hostalric, lluny de travessar la frontera francesa. De fet, la guerra a Ucraïna ha fet tornar la necessitat de reprendre'l, però l'executiu de Macron l'ha ensorrat en no cedir a donar el seu vistiplau.
  • La presidenta de la Comissió Europea, Úrsula Von der Leyen, el president espanyol Pedro Sánchez i els primers ministres francès Emmanuel Macron i portuguès Antonio Costa van fer una declaració conjunta anunciant el projecte després de reunir-se a Alacant el 9 de desembre.

En profunditat: Així serà i això costarà fer l'H2Med.

  • La nova infraestructura costarà uns 2.500 milions d'euros, segons les estimacions actuals. Els governs pretenen rebre fons europeus que podrien arribar a cobrir la meitat del cost total del projecte.
  • Els terminis de la seva construcció seran llargs; no començaran abans del 2024 i la previsió és que el corredor entri en funcionament cap al 2030.
  • Tindrà dos trams: un que unirà Barcelona i Marsella (BarMar) amb 455 km de canonada submarina i un altre soterrat que anirà des de Celorico da Beira, Portugal, fins a Zamora (CelZa), que tindrà 248 km.
    • Cadascun estarà connectat a un dels dos eixos d'hidrogen verd ja existents a Espanya i que travessen el país: un ho fa de nord a sud i l'altre del nord a la franja mediterrània.
  • Així, la infraestructura connectarà els tres països per transportar hidrogen verd, concretament 2 milions de tones l'any, el 10% del consum actual d'aquesta energia al continent.

Què és l'hidrogen verd? L'objectiu de ser de l'H2Med és l'aposta per fer servir aquest tipus d'energia en el futur.

  • L'hidrogen és l'element químic més abundant al planeta, però per fer-lo servir com a energia cal separar-lo de la matèria, cosa que sempre s'ha fet amb processos contaminants, amb carbó o gas natural.
    • La fabricació de tot l'hidrogen gris que consumim al món sencer (aquest és el que produïm de forma contaminant) genera 830 milions de tones de CO₂, l'equivalent a la quantitat de diòxid de carboni anual que emeten les economies del Regne Unit i Indonèsia juntes.
  • Rep el nom d'hidrogen verd quan aquest es produeix a través d'energies renovables (com l'eòlica o la solar) i sense generar emissions; només un 0,1% de l'hidrogen que consumim actualment és verd.
    • Té un gran valor en la lluita contra el canvi climàtic, ja que permet substituir i deixar de fer servir els combustibles fòssils en sectors que en depenen molt, com la indústria.

Per acabar: Les autoritats europees asseguren que aquest tipus de projectes "van en la direcció correcta" i que "ajudaran a construir una columna vertebral europea per transportar hidrogen" al llarg del continent, així que busquen replicar-lo a altres punts. En aquest sentit, Von der Leyen ha reconegut que "la Península Ibèrica es convertirà en una porta energètica fonamental per al món".