Barcelona i Àrea
Foto: | ACN
Transports

Investiguen dues empreses encarregades de fer la L9 del Metro

Foto: | ACN

La Generalitat investiga dues empreses responsables de la construcció de la L9 i la L10 del Metro de Barcelona. Són Siemens i Comsa, proveïdores de les obres en haver guanyat presumptament de forma fraudulenta el concurs públic corresponent.

Per què és important? El cas afecta la línia taronja, que ha d'unir Santa Coloma amb El Prat, projecte que pateix més de 10 anys de retard.

Context: 

  • De la L9, funcionen les parades dels extrems, però les del mig no estan construïdes; aquest estiu s'ha reprès el projecte.
  • La L10, per la seva banda, connecta els dos extrems de la L9 amb Badalona per un costat i la Zona Franca per l'altre, i està en funcionament.

Què en sabem?

  • L'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), depenent de la Generalitat, ha obert un expedient a Siemens i Comsa. Considera que van acordar i presentar la mateixa oferta per guanyar el concurs públic.
  • Aquestes s'encarreguen des del 2017 de les obres i serveis de disseny, redacció de projectes, execució i manteniment dels sistemes de senyalització i comunicació.
  • Es tracta d'una pràctica irregular perquè incompleix la normativa.

Què diu l'ACCO?

  • "Les seves decisions empresarials no s’haurien realitzat de manera independent i autònoma, com exigeix la normativa de competència, sinó de manera concertada entre elles".
  • Podrien haver "vulnerat el principi d’igualtat d’oportunitats de les empreses que participen en els concursos públics".

A partir d'ara: L'ACCO investigarà el cas i resoldrà una possible sanció en un termini màxim de 18 mesos.

D'on venim: Siemens i Comsa van ser sancionades pel mateix, per repartir-se concursos públics; en aquell cas eren d'Adif i per participar en la construcció de línies d'AVE. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va multar Siemens amb 16,8 i Comsa amb 2,8 milions d'euros.

Quan la L9 estarà completa? Està previst que la línea connecti Can Zam amb la Terminal 1 de l'Aeroport Josep Tarradellas - El Prat el 2029 com a molt tard.

Etiquetes: Metro Barcelona