Cotxes, patinets, bicis, vianants: és més complicat moure's per Barcelona?
El RACC ha presentat un estudi sobre la convivència de la mobilitat de Barcelona, que analitza els diferents desplaçaments dels usuaris per la ciutat de Barcelona: a peu, bicicleta, moto, cotxe o un vehicle de mobilitat personal, com un patinet.
Per què és important? Aquest 2022 hi ha hagut 23 víctimes mortals per accident de trànsit a Barcelona. 16 de les 23 víctimes eren motoristes i 5, vianants.
Context: "Estudi RACC sobre la convivència de la mobilitat de Barcelona" ha observat a més de 25.000 usuaris de diferents punts de la ciutat i ha enquestat a 2.000 amb l'objectiu de conèixer la mobilitat de la ciutat.
- La finalitat de l'estudi és poder entendre les mobilitats dels usuaris per evitar les friccions entre ells i disminuir el risc d'accidentats, així com reflexionar sobre el grau de compliment de la normativa de circulació.
Què sabem? L'informe destaca que les rotondes, els encreuaments i zones pacífiques s'identifiquen com els punts clau de conflicte.
- L'excés de velocitat, l'incompliment de la senyalització, el poc ús dels intermitents i la invasió d'espais exclusius són altres comportaments de risc comuns en tots els mitjans de transports.
- Un 82% dels ciutadans pensa que hi ha una falta de civisme a la ciutat i que no hi ha respecte entre els usuaris dels diferents mitjans de transport.
En xifres: A Barcelona hi ha cada dia 6,1 milions de desplaçaments interns i de connexió.
- Un 65% dels usuaris creu que les diferents velocitats i prioritats de circulació fan més complicada la mobilitat per Barcelona.
- Un 66% pensa que Barcelona no està preparada perquè convisquin tants mitjans de transport diferents en un mateix espai.
- El 76% dels ciutadans se sent més segur quan es desplaça amb cotxe o a peu, 65%.
A més: Un de cada quatre usuaris de patinet o bici afirmen haver tingut un ensurt o accident aquest any, en el cas dels vianants és un de cada set.
- Respecte al 2017, la percepció general de la inseguretat ha pujat 6 punts.
- La mobilitat ciclista ha estat la que més ha acusat aquesta sensació d'inseguretat, passant d'un 15% a un 34%, a causa de compartir espai amb els patinets i a estar més en contacte amb la resta d'usuaris en les vies pacificades.