Economies
Dona comprant a Passeig de Gràcia
Foto: Dona comprant a Passeig de Gràcia | Vicente Zambrano | Ajuntament de Barcelona
Salut

Què és l'oniomania i com afrontar-la durant el Black Friday?

Dona comprant a Passeig de Gràcia
Foto: Dona comprant a Passeig de Gràcia | Vicente Zambrano | Ajuntament de Barcelona

En aquesta època de l'any és molt habitual que els nostres estalvis s'acabin destinant a compres per al Black Friday o regals de Nadal. Fins i tot poden donar-se casos en els quals es malgastin els diners de forma compulsiva, un fenomen anomenat oniomania.

Per què és important? L'oniomania és un trastorn que consisteix bàsicament en un "impuls difícil o impossible de comprar coses, com si fos una necessitat", en paraules de la psicòloga Anna Valentina Caprioli.

Al detall:

  • Segons Valentina Caprioli, les causes d'aquest trastorn no són encara molt clares.
  • "Es pensa que poden ser biològiques i com en altres addiccions no funciona bé el sistema de la recompensa, i això fa que ens doni gratificació el que fem, el fet de comprar en aquest cas," ha apuntat en una entrevista Infosalus.
  • Altres possibles causes serien el fet de tenir diners a disposició, així com viure en una societat on tenim molta oferta a la nostra disposició per comprar. 

A la pràctica:

  • Hem de sospitar de si patim aquest trastorn si comprem moltes coses que no ens serveixen.
  • Un altre senyal podria ser si ens posem un pressupost i hem sobrepassat el mateix, comprant coses que no ens fan falta.

Quina és la solució? 

  • El primer que podem intentar és plantejar-nos un pressupost determinat i fer una llista de coses que necessitem comprar.
  • També pot ser útil portar els diners en efectiu, perquè quan aquest s'acaba no podem comprar més.
  • Segons la psicòloga Valentina Caprioli, cercar ajuda psicològica "ens pot ajudar a entendre aquesta part emocional de per què necessitem aquestes compres."

Context:

  • Aquest trastorn ha augmentat en els últims anys i ha passat de l'un al 6% d'afectats.
  • Les més afectades són dones joves entre els 20 i 30 anys.
Categoria: Economies
Etiquetes: Nadal Salut