Economies
Omplir el carret de la compra cada vegada ens surt més car
Foto: Omplir el carret de la compra cada vegada ens surt més car | Victoriano Izquierdo / Unsplash.com

Els aliments, pels núvols: El que costava 100 euros fa tres anys, ja en costa 140

Temps de lectura: 2 minuts
Omplir el carret de la compra cada vegada ens surt més car
Foto: Omplir el carret de la compra cada vegada ens surt més car | Victoriano Izquierdo / Unsplash.com

El preu dels aliments ha pujat un 38% des del 2020. L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) està fent seguiment dels preus als supermercats i ara ha decidit posar números al que considera una "pressió asfixiant".  

Per què és important? Tots hem notat que pels mateixos diners el carret de la compra no s'omple tan ràpid com abans. Les dades confirmen que no és una percepció subjectiva, sinó la constatació d'una realitat: el que fa tres anys ens costava 100 euros, ara ens en costa 140. 

Què en sabem? Aquest increment es generalitzat: s'ha produït pràcticament a tots els aliments i a totes les botigues.

  • L'OCU ha observat els preus de 122 productes habituals de les cistelles de la compra des del desembre del 2020 al desembre del 2023. 
  • L'anàlisi s'ha portat a terme en set grans cadenes de supermercats: Alcampo, Carrefour, Condis, Dia, El Corte Inglés, Eroski i Mercadona.

Dades per producte. De mitjana, les alces han estat del 38%. Tots els productes observats han pujat excepte quatre, que han registrat baixades insignificants, com les natilles. Els que més han augmentat de preu son: 

  • L'oli d'oliva suau de marca blanca, que ha passat de 2,35 euros de mitjana per litre a 7,66 euros. Això suposa un increment inassumible del 225%.
  • El sucre, amb un 91% de pujada.
  • El suc de taronja, que ha augmentat un 81%. 
  • També han pujat molt els ous, l'arròs, les pastanagues o el iogurt natural. 
  • Les carns, els peixos, les pastes o les conserves han experimentat ascensos molt importants, entre el 34% i el 47%.
  • Les pujades més moderades, encara que estan per sobre del 20%, s'han registrat a les fruites, a les verdures i als productes de drogueria.

Dades per supermercat. Totes les cadenes de supermercats han seguit una evolució semblant, amb pujades que se situen entre el 32% i el 45%. 

  • Les pujades més grans s'han produït a Carrefour (+45%) i Alcampo (+43%).  
  • Carrefour ha passat de ser un dels establiments més barats a ser el segon més car, només per sota d'El Corte Inglés.
  • Dia, Condis i Eroski son els que menys han incrementat el preu, tot i que també ho han fet en percentatges molt elevats, d'entre el 32 i el 34%. 

Què diu? Davant d'aquesta situació l'OCU demana allargar les ajudes i vigilar el mercat.

  • Alguns contextos son preocupants fins al punt que l'última enquesta d'aquesta organització sobre la situació econòmica de les llars demostra que algunes famílies ja han deixat de comprar aliments com ara carn i peix.
Categoria: Economies