Meteo i Serveis
AIxí són els nous radars autònoms
Foto: AIxí són els nous radars autònoms | Vitronic
Carreteres

Arriben a Catalunya nous radars que multen 5 cops més: quan començaran a funcionar?

Temps de lectura: 2 minuts
AIxí són els nous radars autònoms
Foto: AIxí són els nous radars autònoms | Vitronic

Els radars autònoms són un sistema pioner al nostre país i arribaran d'aquí ben poc a Catalunya amb l'objectiu de posar fi a l'excés de velocitat a les nostres carreteres. 

Per què és important? Durant l'any 2023, unes 150 persones van morir en 134 accidents mortals a la xarxa viària interurbana catalana, 53 de les quals eren motoristes. La velocitat augmenta el percentatge d'accidentalitat i la gravetat de les lesions produïdes en cas de sinistre. 

Quan entren en vigor? Si bé ja es fan servir a altres països europeus, amb especial presència a França, els radars autònoms començaran a funcionar a Catalunya el pròxim mes d'abril. 

  • El Govern va aprovar la compra de quatre radars autònoms l'estiu passat i el Servei Català de Trànsit ha informat que dos d'ells entraran en funcionament a l'abril, mentre que els altres dos estaran operatius abans que finalitzi l'any.
  •  El Govern va informar que es col·locaran a les carreteres on es registri una concentració més gran d'accidents. 

Com funcionen? Els radars autònoms, creats per l'empresa Vitronic, són una mena de remolc amb rodes que pesa més d'una tona i estan blindats, amb l'objectiu de protegir-los del vandalisme i d'altres possibles danys. 

  • Funcionen mitjançant un làser d'ampli rang que pot assolir els 75 metres de distància i detectar infraccions a diversos carrils de forma simultània.
  • També distingeixen entre el tipus de vehicle i la velocitat límit per a cadascun d'ells a la via on es trobi. Funcionen per connexió wifi, de manera que gestiona les infraccions de manera immediata.
  • Reben el nom d'autònoms perquè, gràcies a les rodes, la bateria i la tecnologia, es poden moure sols per la via en què estiguin ubicats i tenen deu dies d'autonomia. D'aquesta manera, juguen amb el factor sorpresa per poder agafar els infractors desprevinguts, a diferència dels radars fixos la ubicació dels quals és coneguda.

Per acabar: Per tot això, aquest tipus de radars multen més que els mòbils i fixos. En concret, a França cadascun registra una mitjana de 14.000 multes a l'any, cosa que suposa cinc vegades més que un radar mòbil i gairebé el triple que un radar fix.