Societat
Foto: | Jordi Pujolar / ACN
Peatges

El govern espanyol planteja pagar peatges en funció de la renda

Foto: | Jordi Pujolar / ACN

La secretaria d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Isabel Pardo de Vera, va proposar al Congrés dels Diputats crear un sistema progressiu que tingui en compte la capacitat econòmica de cada usuari de cara a la implementació dels peatges a les autovies de tot l'estat.

Per què és important? L'1 de setembre de 2021 es va posar fi a diversos peatges de les autopistes catalanes.

  • Catalunya és un dels territoris de l'Estat on s'han concentrat més infraestructures viàries de pagament.
  • Això va suposar una bona notícia per a molts conductors catalans, però la realitat és que l'actual sistema és insostenible i el govern necessita obtenir recursos econòmics per mantenir en bon estat les infraestructures.
Què diuen? Pardo de Vera ha admès que l'actual model de finançament de carreteres és "insostenible". Les xifres apunten a un dèficit de 9.000 milions d'euros.
  • "Si hi hagués un pacte, que l'hauria d'haver-hi més enllà dels temps polítics, aquest tema estaria solucionat, però tots els governs li han donat una puntada cap endavant i no han fet res".

Tot i això: La secretaria d'Estat ha explicat que es presentarà un model quan hi hagi un consens polític sobre un tema que creu s'ha d'abordar "amb criteris de vertebració territorial, igualtat i seguretat".

A més: Pardo de Vera també va precisar que el seu departament hagués preferit dissenyar la gratuïtat del transport públic des d'un punt de vista de progressivitat fiscal.

  • Segons va explicar, hi ha viatgers recurrents de tren que poden pagar-se el bitllet, mentre que d'altres no.

Al detall: En els pressupostos de l'any que ve, es destinaran prop de 2.700 milions d'euros per mantenir i ampliar la xarxa de carreteres de l'Estat.

  • Gairebé un 9% més que fa un any i amb especial èmfasi en la conservació de les carreteres.
Categoria: Societat
Etiqueta: Mobilitat