El govern espanyol planteja pagar peatges en funció de la renda
La secretaria d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Isabel Pardo de Vera, va proposar al Congrés dels Diputats crear un sistema progressiu que tingui en compte la capacitat econòmica de cada usuari de cara a la implementació dels peatges a les autovies de tot l'estat.
Per què és important? L'1 de setembre de 2021 es va posar fi a diversos peatges de les autopistes catalanes.
- Catalunya és un dels territoris de l'Estat on s'han concentrat més infraestructures viàries de pagament.
- Això va suposar una bona notícia per a molts conductors catalans, però la realitat és que l'actual sistema és insostenible i el govern necessita obtenir recursos econòmics per mantenir en bon estat les infraestructures.
- "Si hi hagués un pacte, que l'hauria d'haver-hi més enllà dels temps polítics, aquest tema estaria solucionat, però tots els governs li han donat una puntada cap endavant i no han fet res".
Tot i això: La secretaria d'Estat ha explicat que es presentarà un model quan hi hagi un consens polític sobre un tema que creu s'ha d'abordar "amb criteris de vertebració territorial, igualtat i seguretat".
A més: Pardo de Vera també va precisar que el seu departament hagués preferit dissenyar la gratuïtat del transport públic des d'un punt de vista de progressivitat fiscal.
- Segons va explicar, hi ha viatgers recurrents de tren que poden pagar-se el bitllet, mentre que d'altres no.
Al detall: En els pressupostos de l'any que ve, es destinaran prop de 2.700 milions d'euros per mantenir i ampliar la xarxa de carreteres de l'Estat.
- Gairebé un 9% més que fa un any i amb especial èmfasi en la conservació de les carreteres.