Barcelona i Àrea
Conductors aturats en la reivindicació de la lentitud administrativa
Foto: Conductors aturats en la reivindicació de la lentitud administrativa | Berta Fàbregas / ACN
VTC

Cop dur pels taxis: La justícia europea tomba la limitació de llicències de VTC a Barcelona

Temps de lectura: 3 minuts
Conductors aturats en la reivindicació de la lentitud administrativa
Foto: Conductors aturats en la reivindicació de la lentitud administrativa | Berta Fàbregas / ACN

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) considera que la norma que limita les autoritzacions a vehicles de transport amb conductor (VTC) a una cada 30 taxis a l'àrea metropolitana de Barcelona és contrària al dret europeu.

Per què és important? Aquesta normativa ha estat molt polèmica, ja que les empreses de VTC al·legaven que les limitacions i restriccions pretenien obstaculitzar la seva activitat i protegir els interessos del sector del taxi.

Què en sabem? En una sentència publicada aquest dijous, el TJUE argumenta que tant la limitació de llicències a les VTC com l'exigència d'una autorització específica suposen una "restricció a l'exercici de la llibertat d'establiment".

  • El TJUE considera que la norma no és "idònia per assolir els objectius de bona gestió" del transport, el trànsit, l'espai públic i el medi ambient. De fet, el tribunal apunta que les VTC afavoreixen precisament assolir aquests objectius.
  • Malgrat que el TJUE considera que els objectius de bona gestió del transport, del trànsit, l'espai públic i el medi ambient poden justificar una norma per "raons imperioses d'interès públic", el tribunal rebutja que protegir el taxi entri dins d'aquest interès general.
  • Segons Luxemburg, garantir la viabilitat econòmica del taxi és "un motiu de caràcter purament econòmic" que no es pot encabir en aquest objectiu l'interès general.

Tot i això, el tribunal obre la porta a poder exigir una autorització addicional "si és necessari per a la bona gestió del transport" i sempre que sigui amb "criteris objectius" i "sense arbitrarietat".

D'on venim? El cas per la norma de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que limita les VTC, va arribar a la justícia després que l'empresa Prestige and Limousine, titular d'autoritzacions de serveis de VTC a l'AMB, impugnés davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) el reglament de les VTC al conjunt de l'AMB i demanés la seva anul·lació.

  • Les empreses de VTC al·legaven que les limitacions i restriccions que imposa el reglament pretenen obstaculitzar l'activitat i protegir els interessos del sector del taxi.
  • Davant els dubtes a l'hora d'analitzar el cas, el TSJC va elevar-lo amb una pregunta prejudicial al TJUE en la qual qüestionava si la norma que limita les autoritzacions a les VTC s'ajusta a la normativa europea de competència i sobre l'exigència de doble autorització per sonar servei.

Mobilitzacions: El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha cridat tots els taxistes de Catalunya a una "gran mobilització" dimecres per exigir que es limitin les llicències de VTC fora de l'àrea metropolitana de Barcelona, és a dir, a les vies interurbanes.

  • En declaracions a Rac1, Álvarez ha dit que la notícia és "molt positiva" perquè "deixa moltes portes obertes a l'AMB per restringir el número de VTC".
  • La mobilització serà una aturada curta, no serà en hora punta i hi haurà serveis d'urgència per qui ho necessiti.