Eleccions municipals 2023
Els alcaldables per Barcelona a una activitat de PIMEC
Foto: Els alcaldables per Barcelona a una activitat de PIMEC | Sergi Alcázar/ PIMEC
Elecccions municipals

L'ampliació del Prat divideix el primer debat per les eleccions a Barcelona

Temps de lectura: 4 minuts
Els alcaldables per Barcelona a una activitat de PIMEC
Foto: Els alcaldables per Barcelona a una activitat de PIMEC | Sergi Alcázar/ PIMEC

Ada Colau (BComú), Jaume Collboni (PSC), Ernest Maragall (ERC), Xavier Trias (Junts) i Daniel Sirera (PP) han confrontat els seus models de ciutat en un primer debat preelectoral aquest dilluns. Els candidats de les altres formacions amb representació a l'Ajuntament, Cs i Valents, no han estat convidats per l'organització, que argumenta que s'ha guiat segons enquestes publicades.

El més destacat: Collboni i Trias han reiterat la necessitat d'una ampliació del Prat, Maragall ha defensat un aeroport "coherent" i Colau s'ha mostrat contrària acusant els partidaris de "negacionisme climàtic".

  • Sobre possibles pactes, el candidat socialista ha dit que dialogarà amb tothom sota tres condicions, entre les quals la lleialtat a l'Estat.
  • L'alcaldable de Junts li ha replicat que la lleialtat ha de ser recíproca.

Ampliació del Prat

  • Maragall ha defensat un nou aeroport que sigui "coherent" i estigui "al servei" de la ciutat i ha assenyalat que és una "peça central" de la productivitat.
  • Collboni ha dit que cal  l'activitat transcontinental i ha apuntat que si guanya el 28-M impulsarà un debat "rigorós i clar" de per què és "necessària" l'ampliació si la Generalitat no l'impulsa.
  • Sirera ha defensat que cal "moure" la Ricarda i ha advertit que si es continua amb la "picabaralla" la tercera pista "estarà a l'aeroport de Madrid".
  • Per la seva banda, Colau ha acusat Collboni de practicar "negacionisme climàtic" i ha alertat dels efectes d'una ampliació: "És devastar una zona de màxima protecció com la Ricarda".
  • Trias ha acusat el president d'Aena, Maurici Lucena, d'haver-los fet "una trampa extraordinària" i posar-los "una pistola al pit".

Turisme

  • Colau ha defensat que fins que va entrar ella a l'alcaldia "ningú s'havia atrevit" a regular el turisme i ha assegurat que hi havia un "descontrol absolut". També ha assegurat que encara ara hi ha activitats en què cal intervenir, com per exemple la que porta a la ciutat "creueristes de quatre hores".
  • Collboni ha afirmat que en el mandat de Trias hi havia hagut "barra lliure" i que durant aquesta legislatura s'ha lluitat contra "les il·legalitats" que s'havien fomentat, com ara en els pisos turístics.
  • Per Trias, el debat s'ha de centrar en quin tipus de turisme rebutja Barcelona, "el de drogues, de prostitució, de consum d'alcohol i el que fa malbé el sentit de la ciutat".
  • Maragall ha demanat que l'economia no depengui del turisme i ha clamat perquè Barcelona no sigui "una ciutat 'low cost'".
  • El candidat del PP creu que "tots els turistes", també els que estan a la ciutat només per unes hores, "convenen" a la ciutat. Sirera creu que cal acabar amb la "turismofòbia" a l'Ajuntament de Barcelona.

Pactes postelectorals

  • Trias ha demanat a Collboni si li donarà suport per ser alcalde si guanya i el socialista s'ha mostrat obert a dialogar amb tothom. Això sí, ha dit que posarà damunt de la taula diverses condicions.
  • Maragall ha preguntat a Sirera pel suport del PP al futur alcalde de la ciutat. El candidat popular ha deixat clar que no farà alcalde ni el candidat republicà ni tampoc a Colau.
  • El candidat republicà ha qualificat de "risc explícit" per Barcelona la possibilitat d'un pacte entre Junts, el PSC i el PP i ha recordat a Trias els pactes passats entre Convergència i els populars.

Superilles

  • Colau ha obert aquest bloc del debat traient pit de les dades de mobilitat a l'Eixample. Però la candidata de BComú s'ha quedat sola defensant la mesura.
  • El candidat del PSC ha advocat perquè la ciutat sigui "caminable" i que es "descarbonitzi", però ha rebutjat "fer 21 Consells de Cent". També ha demanat fomentar el transport públic, sobretot el metro.
  • Trias, que ha defensat pacificar la ciutat amb 'parks and ride' i el foment del transport públic, ha acusat el govern de Colau de crear congestió a l'Eixample. 
  • Per a Maragall, els exemples de superilla són la Vila de Gràcia i Portal de l'Àngel.
  • També Sirera ha retret l'acció del govern: "Pacifiquen uns carrers i en 'guerrifiquen' d'altres", ha etzibat.

Previsions: El pròxim 28 de maig se celebren eleccions municipals a totes les poblacions de Catalunya. Barcelona viu en una incertesa sobre qui serà el futur alcalde de la capital catalana.