Rodalies registra 831 incidències greus en un any i el Govern n’exigeix el traspàs
.jpg)
El Govern de la Generalitat ha tornat a carregar contra el govern espanyol per un nou dia d'incidències en la xarxa de Rodalies. Ho han fet el president Pere Aragonès i la consellera d'Economia, Natàlia Mas, acusant l'executiu central d'amagar-se i de faltar als compromisos d'inversió. A més, la Generalitat ha presentat un informe per pressionar, un cop més, amb una de les reclamacions d'ERC per investir president Pedro Sánchez: el traspàs de Rodalies.
Per què és important? El servei de Rodalies és utilitzat per més de 80 milions d'usuaris anualment a Catalunya. Les incidències són habituals en el dia a dia d'aquest mitjà de transport i generen un profund malestar en el si de la ciutadania i la Generalitat, que històricament exigeix al govern espanyol el traspàs integral del servei.
Context: Els viatgers de Rodalies i han patit aquest dimarts 3 d'octubre un segon dia de caos a la xarxa, amb importants retards a les línies R2, R3 i R11; dilluns, van ser l'R1, l'R3 i l'R4.
Amb xifres: Segons l'informe elaborat pel Departament de Territori sobre les incidències del sistema de Rodalies a Catalunya, el nombre de minuts de retard s'ha doblat en els últims 10 anys i ja ha arribat als 400.000.
- Els incidents greus han anat augmentant en els últims anys: 797 el 2019, 631 el 2020, 706 el 2021 i els 831 esmentats el 2022.
- I, pel que fa a aquest any, les dades disponibles (de gener a agost, un total de 243 dies) indiquen que només 44 dies han estat lliures d’incidències.
- Aquest juliol i agost s’ha produït una incidència cada dos dies: 26 incidències greus relacionades amb el subministrament elèctric, avaries tècniques de trens, descarrilaments o fallades en el sistema de senyalització.
Què diuen? El president Aragonès ha expressat el seu malestar en un missatge de X (l'antic Twitter) en què es fa ressò del fet que "de nou, milers de passatgers afectats pel desastre de Rodalies, i el govern espanyol amagat". També insisteix que és "imprescindible i urgent el traspàs integral, amb la infraestructura i els recursos per revertir anys de deixadesa".
- Com a resposta, alguns usuaris d'aquesta xarxa social han recordat al cap de l'executiu que es troba enmig de les negociacions amb el PSOE per investir Pedro Sánchez, i que podrien incloure el traspàs integral de Rodalies com a exigència a canvi de votar a favor seu.
De nou milers de passatgers afectats pel desastre de Rodalies, i el govern espanyol amagat. Imprescindible i urgent el traspàs integral, amb la infraestructura i els recursos per revertir anys de deixadesa.
— Pere Aragonès i Garcia 🎗 (@perearagones) October 3, 2023
A més: Natàlia Mas, titular del Departament d'Economia, ha aprofitat per recordar que "Adif i Renfe només van executar el 19% de les inversions pressupostades a Catalunya". Això és 282 milions d'euros respecte dels 1.642 milions d'euros previstos.
- La consellera també destaca l'absència de dades del 2022, el que considera "una decisió deliberada i constant contra els ciutadans de Catalunya".
Per la seva banda, la portaveu del Govern, Patricia Plaja, ha fet referència a l'informe de Territori i ha tornat a demanar que "sigui el Govern qui gestioni aquest servei públic".
- "El govern espanyol ja ha demostrat sobradament que és absolutament incompetent per gestionar els trens a Catalunya i que no els preocupa gens ni mica. És per això que demanem que sigui aquest govern, el de Catalunya, qui gestioni aquest servei públic amb una infraestructura i amb uns recursos adaptats a les necessitats del dia a dia del conjunt dels catalans", ha dit Plaja.