Política
Imatge d'arxiu d'uns peatges
Foto: Imatge d'arxiu d'uns peatges | EFE
Peatges

Europa i Espanya s'embranquen pels peatges: tornaran l'any vinent?

Temps de lectura: 3 minuts
Imatge d'arxiu d'uns peatges
Foto: Imatge d'arxiu d'uns peatges | EFE

La possibilitat d'implementar peatges a la xarxa de carreteres de l'Estat ha estat un dels temes de debat dels darrers dies. De fet, hi ha hagut diverses contradiccions entre partits, la DGT i Brussel·les, que s'ha pronunciat sobre la qüestió aquesta setmana. Amb tantes contradiccions, molts usuaris encara no els ha quedat clar si l'any vinent s'haurà o no de pagar per fer ús de les carreteres.

Per què és important? La polèmica pels peatges a Espanya ha estat molt present durant la darrera setmana de campanya electoral per les contradiccions entre el govern espanyol i Brussel·les. Després de dècades pagant les autopistes, el govern espanyol va alliberar els peatges de l'AP-7 i l'AP-2 l'estiu del 2021, i només en uns mesos els conductors de tot Espanya potser han de tornar a desembutxacar diners per conduir-hi.

D'on venim? Les alarmes van saltar quan el director general de la DGT, Pere Navarro, va assegurar en una entrevista a TV3 que el 2024 s'haurien de posar peatges "per imposició de Brussel·les".

  • Navarro desmentia així el que Pedro Sánchez havia negat en el cara a cara contra el candidat a les eleccions generals del PP, Alberto Núñez Feijoo.
  • Navarro va explicar que la implementació dels peatges es considerava una "exigència" de Brussel·les per a continuar rebent més fons europeus.
  • En aquell moment, la ministra de Transport, Raquel Sánchez, va sortir a desmentir "categòricament" que el govern espanyol "estigui pensant en la imposició de peatges per l'ús de carreteres".

Tanmateix: Aquest dijous la Comissió Europea ha hagut de corregir el govern espanyol i ha confirmat que Espanya es va comprometre en el Pla de Recuperació a implementar peatges el 2024.

Situació actual: El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha ratificat aquest divendres que no s'haurà de pagar peatge per l'ús d'autovies el 2024. 

  • Sánchez ha reconegut que en el Pla de Recuperació s'incorporava aquesta possibilitat, però ha precisat que s'ha retirat per la negociació que s'està duent a terme amb la Comissió Europea.
  • També ha subratllat que en el projecte de llei de Mobilitat Sostenible que va redactar el govern espanyol i que es vol presentar al Parlament en la pròxima legislatura, no s'incorpora tampoc el pagament de peatges.
  • Preguntat, per tant, per si s'haurà de pagar més en 2024 per l'ús de les autovies, el president espanyol ha respost amb un "no".

Context: La implementació de peatges figura en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que el govern espanyol va enviar a Brussel·les el 2021 com a base per rebre els prop de 70.000 milions d'euros que corresponen als fons europeus.

  • Però la redacció de l'acord obre la possibilitat a què el govern espanyol pugui desenvolupar fórmules d'ingressos que no tenen per què passar per la de peatges. Per exemple, el pagament segons la contaminació del vehicle o l'ús de les carreteres.

Quan? Aquest acord hauria d'entrar en vigor el darrer trimestre de 2023 i forma part del cinquè desemborsament dels fons europeus, que ascendeixen a 8.000 milions d'euros en total.