Política
Imatge d'arxiu d'uns peatges
Foto: Imatge d'arxiu d'uns peatges | EFE
Mobilitat

Puente reobre el debat dels peatges pel 2025: "Les carreteres no són gratis, s'han de pagar"

Temps de lectura: 2 minuts
Imatge d'arxiu d'uns peatges
Foto: Imatge d'arxiu d'uns peatges | EFE

El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha tornat a posar de manifest aquest dimecres el tema dels peatges en autovies després de renunciar a implementar-los aquest 2024. 

Per què és important? El passat setembre de 2023, el govern espanyol va arribar a un acord amb Brussel·les i Espanya no està obligada a implementar un sistema de pagament a les carreteres que depenguin de l'Estat. 

Què diu? Ara, Óscar Puente assegura que "les carreteres no són de franc, o bé es paguen a través dels seus usuaris o bé es paguen a través dels impostos de tots".

  • "Haurem de prendre una decisió i convido les formacions polítiques que reflexionem amb responsabilitat", ha avisat el ministre. 
  • Puente ha advertit que si l'elecció és pagar-les amb impostos, se seguiran donant situacions "no gaire justes", com que un camió que ve d'Alemanya al seu pas pels diferents països de la Unió Europea pagui per fer servir les vies, però quan arriba a Espanya ho fa gratis.

En detall: El ministre ha recordat que la política actual del Govern espanyol és retirar els peatges de totes les autopistes on encara hi són presents a mesura que van vencent els contractes amb les empreses encarregades d'operar-les.

  • "Nosaltres el que estem fent és derivar cap a un sistema uniforme. Hem ja liberalitzat de peatges 1.000 dels 2.500 quilòmetres d'autopistes que ens vam trobar quan vam arribar al govern el 2018 i quan això estigui homogeneïtzat, haurem de prendre una decisió com a país", ha conclòs.

Per acabar: Els peatges, de fet, estaven contemplats a l'antic avantprojecte de llei de Mobilitat Sostenible, que ara ha tornat reeditat al Congrés per aprovar-lo. El ministre ha estès la mà al PP per aconseguir un consens en la tramitació.