Societat
Pàgina web de Shein
Foto: Pàgina web de Shein | Shein
Polèmica

Crítiques a Shein per la seva última campanya: Un intent de Greenwashing?

Temps de lectura: 3 minuts
Pàgina web de Shein
Foto: Pàgina web de Shein | Shein

Shein va establir col·laboracions amb diverses influencers representants de col·lectius oprimits, a qui va convidar a un viatge per visitar una de les seves fàbriques de roba a la Xina. En els vídeos tot sembla fenomenal, però cal recordar que l'empresa de fast-fashion ha estat investigada i assenyalada en nombroses ocasions per incomplir drets laborals i normes d'higiene i salut.

Per què és important? La marca xinesa de roba Shein és extremadament famosa arreu del món i una de les empreses de fast-fashion més estesa. La seva popularitat l'ha situat com una de les principals competències a empreses com Inditex i marques com H&M. 

  • Shein ha estat exposada en diverses ocasions, però no perd voluntat de blanquejar la seva marca. Ara, ha convidat a influencers per retransmetre la cara bonica de la seva fàbrica.

Què en sabem? Un reportatge d'investigació d'una periodista nord-americana del canal Channel 4, Iman Amrani, titulat “Untold: Inside the SHEIN Machine” va exposar la realitat dels tallers i fàbriques de l'empresa Shein igual com els entramats econòmics i les infraccions de la marca en les normes bàsiques mediambientals.

  • El reportatge revelava que les treballadores estan explotades i fan roba entre 12 i 18 hores al dia. També mostrava unes condicions inhumanes de feina als tallers.
  • Al mateix temps, treia a la llum l'incompliment de les normatives mediambientals internacionals per aconseguir crear teixits de forma ràpida, fer grans enviaments, i generar una producció rècord a preus rècord.

En resposta, l'empresa va emetre un comunicat en què deia: “Estem molt preocupats pel que es va mostrar al documental, que vulnera els codis de conducta pactats amb els nostres proveïdors. Hem demanat més informació a Channel 4 per dur a terme una investigació".

Què ha passat? L'última campanya de la marca va consistir a convidar diverses influencers de col·lectius minoritaris a visitar una de les seves suposades fàbriques a la Xina, per tal que després pengessin vídeos promocionant el bon funcionament i bones condicions de les treballadores.

  • Les crítiques no han trigat a arribar, ja que els usuaris de Tiktok, Instagram i Twitter han vist ràpidament que es tractava d'una campanya de greenwashing, és a dir, blanqueig per netejar el nom de la marca.
  • Les influencers van ser assetjades de tal manera que moltes van haver de demanar perdó i van trencar els seus contractes de col·laboració amb Shein.

Context: Shein és una marca de fast-fashion, és a dir, es tracta d'una marca de roba a molt baix cost que imita patrons de les passarel·les i agafa idees de la resta d'empreses per convertir-les en peces de roba amb materials simples i molt assequibles. Volen fer sentir a l'última moda a qualsevol i a un preu sorprenentment assequible: un vestit pot costar 5 euros, i un conjunt sencer 8.

Categoria: Societat
Etiquetes: Economia Xina