Societat
Aeroport de Barcelona. Interior de la Terminal 1
Foto: Aeroport de Barcelona. Interior de la Terminal 1 | Ajuntament de Barcelona / Vicente Zambrano González
Consum

Denuncien sis aerolínies per cobrar l'equipatge de mà als aeroports catalans

Temps de lectura: 2 minuts
Aeroport de Barcelona. Interior de la Terminal 1
Foto: Aeroport de Barcelona. Interior de la Terminal 1 | Ajuntament de Barcelona / Vicente Zambrano González

La delegació a Catalunya de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat a l'Agència Catalana de Consum sis aerolínies per imposar un suplement per l'equipatge de mà a aeroports catalans.

Què en sabem? Les companyies que han estat denunciades són: Aegean Airlenes, Finnair, Norwegian Air Shuttle, Ryannair, Singapore Airlines i Vueling.

  • El suplement que han fet pagar les companyies "pot encarir el cost del trajecte fins a 75 euros per passatger", segons informa l'OCU.
  • L'organització explica que aquesta estratègia modifica les tarifes de manera que resulta més econòmic facturar l'equipatge que poder dur una maleta de mà a bord.

A la pràctica: Aquest càrrec addicional incompleix la normativa en vigor aplicable i és contrària a les "bones pràctiques" així com "totalment abusiva pels drets dels passatgers" reconeguts a la Llei de Navegació Aèria en l'article 97.

  • Amb tot, l'OCU Catalunya ha demanat a l'Agència Catalana de Consum que iniciï un procediment d'inspecció sobre les companyies pel que fa a aquestes pràctiques i, si escau, procedeixi a imposar la sanció corresponent.

D'on venim? Aquest mateix juny, el Ministeri de Consum va anunciar que estava investigant diverses companyies de baix cost per possibles irregularitats pel que fa a l'equipatge de mà i l'assignació de seients.

  • El Ministeri de Consum té potestat sancionadora des de maig de 2022, a conseqüència d'una modificació de la llei general per a la defensa dels consumidors, introduïda arran de les reivindicacions de Facua i que va traslladar al ministeri com una de les qüestions prioritàries en les polítiques de consum a l'inici de la legislatura.

Visió global: Existeixen sentències contràries a aquesta pràctica, tant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea com dels Jutjats Mercantils espanyols.

  • En aquestes sentències es diferencia entre "equipatge de bodega, el qual el seu pagament és lliure, i l'equipatge no facturat, com és el cas del de mà, un element indispensable que la companyia està obligada a transportar sense poder exigir cap sobrecost".
Categoria: Societat
Etiquetes: Consum Aeroports