Tecnologia i Ciència
El Cupra Raval exposat a l'estand del Saló Internacional de l'Automòbil
Foto: El Cupra Raval exposat a l'estand del Saló Internacional de l'Automòbil | Cupra
Motor

Els cotxes elèctrics prenen el Saló de l'Automòbil de Barcelona: les novetats

Temps de lectura: 4 minuts
El Cupra Raval exposat a l'estand del Saló Internacional de l'Automòbil
Foto: El Cupra Raval exposat a l'estand del Saló Internacional de l'Automòbil | Cupra

L'Automobile Barcelona, el Saló Internacional de l'Automòbil, torna a fer del recinte de Fira de Montjuïc l'aparador del sector amb més de 30 marques que presenten nous models, amb els vehicles electrificats com a grans protagonistes. En aquest sentit, fabricants i distribuïdors han fet una crida a les administracions a impulsar ajuts al vehicle elèctric.

Per què és important? L'esdeveniment, organitzat per Fira de Barcelona amb el suport de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) compta amb 14 primícies, entre les quals hi ha tres novetats mundials. 

Visió global: Sota el lema 'Electritzant', el certamen centenari ha muntat 'l'Electric Zona', on hi ha 13 models electrificats en podis elevats per donar protagonisme a aquests models.

  • En la seva 42a edició, el saló mostra les novetats de 31 firmes automobilístiques com Seat, Mercedes-Benz, Nissan, Mitsubishi o Hyundai. En total, hi ha un 40% més de marques que el 2021.

A la pràctica: L'aposta del sector pels cotxes de baixes emissions queda reflectida en la llista de presentacions, la gran majoria de les quals van equipades amb motors híbrids o elèctrics, com el Cupra Tavascan, que es pot veure per primer cop a Barcelona després de presentar-se a Alemanya.

  • El certamen mostra també el prototip de la furgoneta elèctrica d'Ebro Eco Power, que es fabricarà a l'antiga fàbrica de Nissan, i el Mercedes-Benz Classe E, tots dos presentats per primera vegada en un saló a nivell mundial.
  • Entre altres primícies, hi figuren els BYD Dolphin i Seal, la gamma Dacia Extrem, el Hyundai Kona, el Mazda MX30 REV, el Renault Clio o el nanocotxe S04 de Silence, que també forma part dels projectes escollits per reindustrialitzar els terrenys de Nissan a Zona Franca.

A més: La fira inclou un seguit de demostracions per mostrar les "virtuts" dels motors elèctrics en un circuit al voltant de la Font Màgica de Montjuic. Les exhibicions van a càrrec de pilots professionals com Laia Sanz, campiona del món de trial 14 vegades. 

Què diuen? El president d'Automobile Barcelona, Enric Lacalle, ha destacat que per avançar cap a aquest nou model de sector és necessari incrementar la infraestructura de punts de recàrrega i impulsar ajuts per fomentar la compra de vehicles per rejovenir el segon parc automobilístic més envellit d'Europa.

  • Alhora, la patronal de la distribució ha exigit que es resolguin les dificultats burocràtiques per aconseguir llicències per instal·lar punts de recàrrega. "Això s'ha de resoldre, perquè si no el client final està molt desorientat", ha afegit el líder de Fecavem.
  • La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha entomat les crítiques i ha assegurat que "cap euro dels ajuts públics es quedarà en un calaix" i que la línia d'incentius a la compra del vehicle elèctric "no trigarà a donar el salt definitiu" perquè els preus siguin "accessibles". "Els puc garantir que el govern no defugirà responsabilitats", ha dit.

Tanmateix: Tots els presents al congrés han coincidit que una de les "barreres" per impulsar el vehicle elèctric és la infraestructura de recàrrega, que no és prou àmplia per donar confiança als clients de l'autonomia dels seus vehicles. "Una dada esfereïdora és que hi ha 7.400 punts pendents d'autorització", ha assenyalat Ivan Tallón, el gerent del fabricant de carregadors Wallbox a Espanya i Portugal.

  • Tallón ha criticat que es trigui "entre 12 i 18 mesos a posar en marxa" un punt de recàrrega fet que fa "impossible" per moltes empreses dur a terme aquestes inversions i ha posat sobre la taula que hi ha altres països, com Portugal que tenen un temps d'espera de 2 mesos.

En xifres: El sector d'automoció i de la mobilitat afronta l'any 2023 amb el nivell més alt d'optimisme des de l'inici de la pandèmia.

  • Més del 50% de les empreses preveuen augmentar la facturació i el resultat operatiu en acabar aquest exercici. El clima de confiança al sector assoleix un 33,8% d'empreses que preveuen que el mercat i la indústria millorin el 2023. Aquest indicador va ser només d'un 16,9% el 2022.
  • Les principals preocupacions de les empreses del sector se centren el 2023 a la persistència del problema de subministrament de microxips, amb un 68% que preveuen un impacte fort o molt fort en el seu negoci a causa d'aquesta dificultat.

Previsions: El certamen ha començat aquest dissabte 13 de maig i durarà fins al dia 21.