Barcelona i Àrea
Una persona circula amb patinet elèctric pel carril bici del carrer d’Aragó
Foto: Una persona circula amb patinet elèctric pel carril bici del carrer d’Aragó | Mariona Gil / Ajuntament de Barcelona
Mobilitat

1 de cada 5 conductors de patinet elèctric és multat a Barcelona

Temps de lectura: 3 minuts
Una persona circula amb patinet elèctric pel carril bici del carrer d’Aragó
Foto: Una persona circula amb patinet elèctric pel carril bici del carrer d’Aragó | Mariona Gil / Ajuntament de Barcelona

El RACC ha publicat el '3r baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos', amb algunes dades que criden l'atenció i indiquen el repte que suposa la integració d'aquests vehicles a la ciutat. També que l'Ajuntament ha augmentat el seu control sobre aquest tipus de mobilitat.

Per què és important? L’ús de vehicles de mobilitat personal incrementa cada any a Barcelona i a la seva Àrea Metropolitana, i entre el 2021 i el 2022 els desplaçaments dins la ciutat van créixer un 86%. La capital catalana i els seus accessos acullen més de 2 milions de viatges diaris.

En xifres: Segons l'informe, que ha observat el comportament de més de 4.400 patinets i ha enquestat 800 usuaris...

  • El 20% de viatgers (1 de cada 5) assegura haver rebut alguna multa per l'ús que fan del patinet. Això indica que la Guàrdia Urbana està fent un major control de les males pràctiques, ja que aquesta xifra representava el 7% el 2020, quan es va fer el primer baròmetre.
  • A més, 1 de cada 7 (el 15%) usuaris assegura haver tingut algun accident amb danys personals. Alhora, la meitat dels incidents és contra altres patinets, vianants o cotxes, i l'altra meitat diu haver tingut accidents sol.
  • Més de la meitat (el 54%) reconeix saltar-se els semàfors quan no passen vehicles, i el 40% admet que circula a una velocitat més alta de la permesa. Així mateix, el 16% circula contra direcció de forma habitual, posant en risc la seva seguretat i la dels altres usuaris.
  • Un 75% dels usuaris reconeix haver circulat per la vorera, tot i que està prohibit. I Un 15% afirma que fa servir el transport públic portant el patinet, malgrat ser una pràctica prohibida després de l'explosió d'un d'aquests vehicles en un tren de Rodalies, cosa que ha afectat els desplaçaments del 53% dels usuaris.

A més: Fonamentalment, es fan servir per anar a treballar o a estudiar. I la meitat (el 51%) destaca haver-se sentit vulnerable durant el seu recorregut per la manca de distància de seguretat per part d'altres vehicles en circular per la ciutat. És per això demanen una major seguretat per circular amb els vehicles de mobilitat personal.

Per edat: L'usuari del VMP és una persona jove, ja que el 81% dels enquestats té entre 16 i 35 anys.

Per acabar: Atenent les conclusions de l'estudi, el RACC recomana...

  • Garantir la qualitat i seguretat de la xarxa ciclista (per la qual també circulen els patinets).
  • Impulsar la formació millorant l'educació viària a les escoles i amb cursos gratuïts.
  • Establir una assegurança de responsabilitat civil.
  • Crear un registre de VMP per combatre els robatoris.
  • Incrementar el control sobre les conductes incíviques, entre altres recomanacions.