Economies
Foto: | Albert Segura / ACN
Rodalies

L'Estat promet invertir 1.012 milions a Rodalies el 2023

Foto: | Albert Segura / ACN

L’Estat es va comprometre fa 14 anys amb un pla per invertir-hi 4.000 milions d'euros, que pràcticament no s'ha executat. Ara, diu que hi destinarà un terç dels 2.980 milions d'euros totals que es té previst invertir a Catalunya el 2023.

Per què és important? L’incompliment de la inversió del govern espanyol amb Rodalies a Catalunya fa dècades que s’arrossega. 

Què sabem? En una roda de premsa a la delegació del govern espanyol a Catalunya, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha volgut destacar que s'està "davant dels pressupostos més ambiciosos dels últims 13 anys".

  • Sánchez ha explicat que, pel que fa als pressupostos del 2023, s'ha pressupostat un 19,4% de la inversió regionalitzable a Catalunya.
  • Una xifra que, segons la ministra, està "per sobre de la contribució de Catalunya al PIB espanyol" i "compleix amb l'Estatut".
  • Ha destacat que Catalunya és el territori que més inversió rep en matèria de ports i d'Adif. 

A més: En total, el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que també inclou la cartera d'habitatge, té previst destinar 2.980 milions d'euros durant el 2023 a Catalunya.

A la pràctica: Dels 2.980 milions d'euros totals que es té previst invertir a Catalunya el 2023, un terç es destinaran a "millorar Rodalies".

Què diu? La ministra ha explicat que els comptes de 2023 "no són cap brindis al sol".

  • "No podem perdre de vista la situació prèvia de la qual partíem el 2018, amb actuacions i inversions que en molts àmbits d'infraestructures estaven aturades i molts projectes que ni tan sols s'havien començat a redactar", ha dit Sánchez.
  • Sánchez ha insistit que "és conegut quin era el posicionament polític respecte a Catalunya" del PP i ha posat com a exemple la lentitud de les obres de la Sagrera, que "ara ja han superat el 60%" del total.

Amb xifres: Per demarcacions, els comptes del 2023 recullen un increment de la despesa total del ministeri de Transports.

  • Els comptes recullen una despesa total del ministeri de Transports a Barcelona del 5,8%, fins a 1.993,5 milions d'euros; dels quals 1.500 van a la xarxa de trens.
  • Tarragona és l'únic territori que rep menys inversió, amb un descens del 10,5%, fins als 262 milions d'euros.
  • A les comarques gironines les partides creixen un 9%, fins als 139,4 milions, que es destinaran a les actuacions a l'R11 entre Maçanet i Portbou.
  • A Ponent, el ministeri de Transports invertirà 81,3 milions d'euros, un 9,8% més.
Categoria: Economies
Especial: Rodalies