Meteo i Serveis
Un tren surt de l'estació de Gavà en sentit Barcelona
Foto: Un tren surt de l'estació de Gavà en sentit Barcelona | Albert Segura / ACN
Rodalies

El 'no vull pagar' arriba a la Generalitat, que es nega a liquidar el deute amb Renfe

Actualitzat: Dimecres, 28 de juny de 2023. 18:36
Temps de lectura: 3 minuts
Un tren surt de l'estació de Gavà en sentit Barcelona
Foto: Un tren surt de l'estació de Gavà en sentit Barcelona | Albert Segura / ACN

La Generalitat no pagarà a Renfe pels serveis que l'operadora del transport públic espanyola va prestar el 2022. El Govern argumenta que Rodalies no va tenir augmentar l'oferta de serveis que hagi de ser sufragada per l'administració catalana. Així, la Generalitat retornarà les factures presentades, segons publica El Periódico.

Per què és important? El conflicte ha escalat amb l'arribada als tribunals. La companyia ferroviària denúncia a la Generalitat per l'impagament d'un total de 80,92 milions d'euros entre 2016 i 2019. 

  • Per altra banda, el Departament de Territori català només admet un deute de 57,56 milions per quatre exercicis.  A partir de 2010, no s'ha reconegut el deute que sí que reclama Renfe, que depèn del Ministeri de Transports.

Context: Catalunya i l'Estat van fer un acord el 2009 que estableix que qualsevol millora del servei ferroviari l'ha de pagar la Generalitat. Un exemple és l'augment de freqüències.

  • Quines competències té la Generalitat? Horaris i tarifes, res més.
  • Això es va complir entre 2011 i 2016, tot i que a partir de 2017 el conflicte esclata quan Adif, que gestiona les vies, incrementa el cànon pel pas de trens i Renfe decideix repercutir-lo directament a la factura del pla d'acció.

El motiu: El Govern s'oposa perquè assegura que el cobrament no apareix en l'acord de traspàs.

Què en sabem? El problema es troba en el contracte programa no firmat entre Renfe i la Generalitat. Això fa que els 300 milions d'euros que costen el servei de Rodalies es paguen des de l'Estat directament a Renfe, deixant a Catalunya sense capacitat de maniobra.

D'on venim? L'enfrontament entre les dues administracions ve de lluny: Renfe demana a Catalunya que firmi el contracte programa, que fixa unes condicions determinades, però el Govern critica que els diners passen de l'Estat a Renfe sense que puguin prendre partit en les decisions.

  • El juny de 2022, la Generalitat va demanar per carta que les actuacions del pla d'acció formessin part del finançament ordinari del servei i fossin part dels fons que l'Estat els transferia.
  • Això només seria possible amb un canvi de les clàusules que es van establir el seu dia en el traspàs de Rodalies el 2009.
  • Una segona carta de la Generalitat a Renfe afirma que des de Catalunya han "comprovat" que les "dades de producció" a Rodalies "se situen de nou per sota de l'oferta que es va preveure pel 2011, en el moment de fer-se efectiva el traspàs de serveis.

Situació actual: Arribats a aquest punt, des de Territori han enviat una carta a Rodalies on considera que no ha de pagar les factures que sumen un import de gairebé 26 milions d'euros.

  • El deute de la Generalitat augmenta els 152 milions d'euros. 

A més: Més de 40 dies després de l'incendi a l'estació de Gavà de Rodalies, que fa afectar greument l'R2 sud, encara no hi ha un informe sobre les causes. 

  • El tràfic en aquesta línia ha augmentat un 9%. 
Categoria: Meteo i Serveis