Meteo i Serveis
Usuaris pujen un tren de Rodalies a l'estació de Sants a Barcelona
Foto: Usuaris pujen un tren de Rodalies a l'estació de Sants a Barcelona | Lorena Sopêna / Europa Press
Rodalies

Quan funcionarà correctament Rodalies?: l'enginyer Jordi Julià respon

Temps de lectura: 3 minuts
Usuaris pujen un tren de Rodalies a l'estació de Sants a Barcelona
Foto: Usuaris pujen un tren de Rodalies a l'estació de Sants a Barcelona | Lorena Sopêna / Europa Press

L'enginyer de camins, Jordi Julià, vaticina una llarga espera de 15 anys per veure un correcte funcionament a Rodalies. És el que trigarem, aproximadament, perquè el sistema ferroviari funcioni sense la gran quantitat d'incidències gairebé diàries que pateixen els usuaris de Renfe a Catalunya.

Què en sabem? En una entrevista al programa El Pentàgon de 8tv, l'especialista ha posat com a exemple de bona gestió el metro a Barcelona i l'àrea metropolitana, i també ha assegurat que, realment, la Generalitat i l'Estat arriben a més acords sobre Rodalies del que realment volen fer veure a causa de les "qüestions polítiques i electorals".

Què diu?

  • "L'actual Pla de Rodalies una inversió de 3.000 milions d'euros pel 2025 i de 3.000 milions més el 2030, però s'haurà de seguir invertint, segurament el doble d'aquesta xifra".
  • "Hem d'assumir que això serà així i més val tenir un esquema de governança compartit entre tots junts, barallant-nos el menys possible".
  • També ha avisat que el 2025 començaran les obres de soterrament de l'Hospitalet de Llobregat, uns treballs "molt complicats que causaran grans afectacions".

Per què no funciona Rodalies?

Julià atribueix l'allau d'incidències a la infraestructura gestionada per Adif i en els trens de Rodalies a les nombroses obres que el govern espanyol executa en els últims anys.

  • "S'hauria d'explicar millor. La falta d'inversió en els últims 20 anys és un dels motius que explica els retards, però també la inversió recent amb moltes obres que causen retards i incidències".
  • "Quan comences a actuar és normal que hi hagi problemes, però si no actues això cauria".

En profunditat: L'enginyer de camins ha recordat que les vies per on circulen els trens de Rodalies seguiran sent d'Adif, és a dir, de l'Estat. 

  • L'última gran incidència s'ha produït en un quadre de llums a Gavà, és a dir, en una instal·lació d'Adif. Aquest dimarts, un nou incendi en una catenària a Manlleu, que també ha afectat un tren, ha provocat la interrupció del servei.
  • Julià ha aplaudit que la Generalitat comenci a exercir les competències sobre Rodalies que li han permès, recentment, comprar 2 trens en la línia Manresa - Lleida, que circularan a partir de 2024.

Amb dades:

  • Per Catalunya circulen uns 250 trens de Rodalies.
  • 22 dies: És el període de temps en el qual han circulat amb completa normalitat totes les línies de Rodalies aquest 2023.
  • En 284 dies de 2022 va haver-hi alguna incidència greu

La gestió del metro com a exemple

A més: Jordi Julià ha posat el metro de Barcelona com a bon exemple de gestió entre administracions que sovint són de color polític diferent. El metro el gestiona l'ATM, l'Autoritat del Transport Metropolità, que pertany a la Generalitat (50%) i l'Ajuntament (50%).

  • Quan hi ha una avaria al metro, l'Ajuntament no culpa la Generalitat queixant-se que s'ha trencat alguna cosa, i a l'inrevés".
  • "A l'ATM les coses funcionen. Sabem fer les coses".
Categoria: Meteo i Serveis
Etiquetes: Rodalies Adif Renfe