Opinió
Jaume Barberà
Temps de lectura: 3 minuts
opinió

Ferrovial

Temps de lectura: 3 minuts

Alguns, bones persones, en general, s’han estranyat de l’anunci de Ferrovial d’anar-se’n als Països Baixos. Ja em perdonareu, però jo no me n’he estranyat gens, però que gens.

El fet de l’existència a la UE de països amb diferències fiscals tan grans que, a la pràctica, els converteixen en paradisos fiscals lights com els Països Baixos i Irlanda

Després, tenim el govern espanyol estirant-se els cabells, alguns “bolivarians” dient autèntiques bestieses i el Partit Popular aprofitant l’avinentesa per alimentar la seva estratègia de la crispació i d’erosió contant de Pedro Sánchez.

És ben cert, Ferrovial, sense els contractes i licitacions d’obra pública, avui, no seria res. I? Hi ha alguna clàusula quan es concursa en licitacions d’obra pública que digui que no es podrà sortir d’Espanya en 100 anys? 

Doncs?

Quin és el primer i jo diria que únic objectiu d’una empresa? Generar benefici, oi?

Per favor, si us plau, l’ètica, la responsabilitat social, etc, queda molt bé per fer happenings més o menys guais, però és per despistar.

Els del Pino, com molts d’altres, s’embolcallen amb la bandera, sigui la que sigui, fins que s’adonen que el seu compte de resultats seria molt millor si ho fessin amb una altra o es deixessin de banderes. Més clar, l’aigua. 

Cap d’aquestes grans empreses, les de l’Íbex, recorda les ajudes generoses que van rebre dels contribuents espanyols quan José Maria Aznar jugava a ser un estadista. En concret, es calcula que haurien rebut més de 30 mil milions d’euros per la seva internacionalització, és a dir, per comprar empreses en altres països, cosa que per ordres judicials de la UE Espanya es va veure i obligada a deixar de fer. 

Una altra de les qüestions que, des del meu punt de vista, és la més interessant aquí és el fet de l’existència a la UE de països amb diferències fiscals tan grans que, a la pràctica, els converteixen en paradisos fiscals lights com els Països Baixos i Irlanda. I com la Comunitat de Madrid a Espanya!!

I una altra qüestió: per què cap empresa d’altres països trasllada la seva seu central a Espanya?

Una altra cosa, com més voracitat fiscal hi hagi, més augmenta el risc que altres gegants segueixin el camí de Ferrovial, entre altres coses, perquè els seus alts càrrecs s’estimen més viure en altres països on els impostos que han de pagar pels seus ingressos són menors.

Banderes, patriotisme, responsabilitat social, bé comú, que sí, que sí, que està molt bé. Les que se’n van a Madrid, per què ho fan? Per patriotisme espanyol? Per ser unionistes? Només hi ha una raó, i tothom la sap. 

Una altra cosa que a mi em treu de polleguera és com es pot arribar a ser ministra i ser tan ignorant com, per exemple, Ione Belarra, que ha qualificat Ferrovial d’empresa pirata i ha demanat controlar-la de molt a prop “perquè hagi de tornar fins a l’últim euro que els van donar els espanyols”.  

I així la ministra de Podemos ja queda contenta i la seva palmeria l’aplaudeix.

I més encara. Com s’ha dit al principi, Feijóo i els seus sembla que se n’hagin alegrat que la tercera fortuna d’Espanya se’n vagi als Països Baixos, però no els preocupa que Del Pino marxi tenint en compte que les enquestes diuen que el proper govern espanyol pot ser presidit pel PP? És a dir, no confia Del Pino amb Feijóo?

Comença un llarg contenciós jurídic i fiscal. I ja veurem com acaba.

Notícies relacionades