Política
Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat Terminal 1
Foto: Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat Terminal 1 | Ajuntament de Barcelona / Edu Bayer
Aeroport

Rebuig general a la proposta d'Aragonès sobre el canvi d'ús de les pistes de l'aeroport

Temps de lectura: 3 minuts
Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat Terminal 1
Foto: Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat Terminal 1 | Ajuntament de Barcelona / Edu Bayer

La proposta del president de la Generalitat, Pere Aragonès, sobre els canvis a l'aeroport del Prat no ha tingut una bona rebuda. El govern espanyol, entitats ecologistes o veïns no veuen amb bons ulls els nous canvis.

Què en sabem? Aragonès ha proposat modificar al juliol i l'agost el funcionament de les pistes de l'Aeroport de Barcelona en determinades franges horàries per augmentar la capacitat i assumir més vols llargs.

  • Aquesta proposta, que plantejaran a la comissió tècnica que tenen oberta amb el Govern, permetria passar de 78 a 90 operacions per hora durant aquests dos mesos (12 més), el màxim permès en l'àmbit de l'impacte ambiental.
  • Així, ha reclamat un nou model de governança per a l'Aeroport de Barcelona que incorpori la Generalitat i que tingui una visió general i entengui la infraestructura “com una eina al servei del país i no com a unitat de negoci que permeti quadrar els comptes a una empresa com Aena".
  • Per Aragonès, cal millorar les connexions de l'Aeroport de Barcelona, ​​prioritzant els vols de llarg abast i corregint el pes "excessiu" que tenen, al seu parer, els vols 'low cost' i de curta distància, que creu que s'han de substituir per trajectes de tren d'alta velocitat.

Reaccions: 

  • El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha afirmat que la proposta del Govern no millora l'activitat de l'enclavament i "perjudica la salut" dels veïns.
  • Ha sostingut que la proposta passa per "empitjorar l'acústica de l'operativa de l'aeroport i, per tant, perjudicar la salut dels veïns".

Precisament, l'alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, ha rebutjat la proposta: "Gavà no accepta ni acceptarà mai un funcionament de pistes independents a l'aeroport. Ho hem dit sempre i ho reitero, és la nostra línia vermella", ha assenyalat Badia.

  • "És un despropòsit, un anunci que trenca amb els consensos adoptats amb el Govern central i la mateixa Generalitat per no només garantir la pau acústica a Gavà, sinó també per reduir el soroll", ha afegit.
  • "En precampanya no tot s'hi val. I aquesta proposta és una falta de respecte absoluta cap als veïns i les veïnes. La indignació i la decepció és màxima", ha sostingut l'alcaldessa.

A més. La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (Fcac) ha apostat per no ampliar la superfície que ocupa l'aeroport de Barcelona-El Prat amb l'objectiu de "garantir la continuïtat de l'activitat agrària" a la zona del Baix Llobregat (Barcelona).

D'altra banda, el vicepresident de Foment del Treball i president de la Cambra de Contractistes, Lluís Moreno, ha considerat "insuficient" la proposta.

  • Moreno ha demanat tenir en compte el moment de precampanya i "la seva lògica", i ha dit que és una proposta de mínims que, textualment, està bé com a inici de negociacions.