Societat
Creador de Contingut, imatge d'arxiu
Foto: Creador de Contingut, imatge d'arxiu | AQVIEWS / Unsplash
Xarxes socials

Quant guanya un youtuber? Un estudi revela tota la veritat

Temps de lectura: 3 minuts
Creador de Contingut, imatge d'arxiu
Foto: Creador de Contingut, imatge d'arxiu | AQVIEWS / Unsplash

Tothom ha pensat alguna vegada que els influencers, youtubers i tiktokers guanyen una fortuna, però és veritat? L'estudi internacional Social Media + Society, en què hi ha participat la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), revela tota la veritat rere aquesta nova professió.

Per què és important? L'auge d'internet i les xarxes socials ha reconfigurat el món sencer i ha tingut un impacte en molts àmbits de la vida de les persones. Un d'ells, el del consum de publicitat i els hàbits de compra on juguen un paper clau els creadors de contingut. 

Què vol dir? Una persona que exerceix com a creadora de contingut es dedica a produir i distribuir contingut original a través de canals digitals com blogs, xarxes socials, pòdcasts, entre altres.

  • La quantitat de seguidors els obre portes a col·laborar amb marques i fer publicitat de productes.

Què diu l'estudi? La investigació internacional posa de manifest les dificultats i la precarietat a la qual s'enfronten els creadors de contingut, en concret els Youtubers. 

  • Conclou que els professionals d'aquesta xarxa que tenen entre 100.000 i un milió de subscripcions obtenen només un benefici mitjà d'uns 15.000 euros anuals.
  • Només una petita part dels canals guanyen un salari decent i és gràcies als ingressos per publicitat.
  • Mentrestant, Youtube creix i es queda el 55% dels beneficis de la publicitat.

En conseqüència: Els creadors de contingut busquen construir la seva presència online en diverses plataformes i ampliar les fonts d'ingressos.

En profunditat: Segons l'estudi, els canals que tenen entre 10.000 i un milió de seguidors són 138.284 i generen una mitjana de 16.346 dòlars (15.022 €) de benefici anual.

  • Els 14.969 canals que tenen entre un i deu milions de seguidors generen de mitjana 165.892 dòlars de benefici anual (152.454 €).
  • Els només 517 canals a tot el món que tenen més de deu milions de seguidors generen una mitjana d'1.707.446 dòlars (1.569.143 euros) anuals.

A més, l'estudi constata diferències entre països del món. Els creadors de contingut de països com l'Índia, el productor més gran de vídeos de la mostra, o la Xina, presenten característiques diferents en comparació amb el món occidental, on és més comú fer servir enllaços que acompanyen els vídeos per intentar explotar altres xarxes socials.

Què diuen? El professor de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la UAB Òscar Coromina, coautor de l'estudi, ha posat un exemple per entendre la magnitud de tot plegat: "Un mitjà de comunicació gran com RTVE dona feina a molta més gent a Espanya que Youtube".

  • I reflexiona que "el sistema universitari és molt més eficaç quant a generació de riquesa i de feina que Youtube."
Categoria: Societat