Societat
Túnels al nou tram de la B-40
Foto: Túnels al nou tram de la B-40 | X / @oscar_puente_
Mobilitat

10 anys tard: Divendres que ve entra en servei la B-40 entre Viladecavalls i Olesa

Temps de lectura: 3 minuts
Túnels al nou tram de la B-40
Foto: Túnels al nou tram de la B-40 | X / @oscar_puente_

El Ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Òscar Puente, ha anunciat aquest divendres com una gran notícia el que hauria de ser una gran vergonya: la B-40 entre Viladecavalls i Olesa de Montserrat entrarà en servei el divendres 16 de febrer, després de més d'una dècada d'acumulació de retards. 

Per què és important? Es tracta d'una infraestructura cabdal (i alhora polèmica) que permetrà connectar el trànsit rodat del Vallès Occidental i el Baix Llobregat, dues de les comarques més destacades en termes demogràfics i econòmics a Catalunya.

Què en sabem? L’anunci del govern espanyol arriba després d’anys de dubtes, incerteses, imprevistos en les obres, possibles dates d’inauguració i molts incompliments. 

  • El nou tram, de 6,2 quilòmetres, ha de donar continuïtat als trams de l’autovia que ja es van posar en funcionament el juny del 2010, entre Viladecavalls i Terrassa i, a l’altra extrem, entre Abrera i Olesa. 
  • Aquesta infrastructura, més coneguda com a Quart Cinturó, ha estat molt controvertida per l'impacte ambiental sobre el territori, que entitats ecologistes com l'Associació per la Defensa i Estudi de la Natura (ADENC) han denunciat des que es té coneixement del projecte. 

Què ha dit? El ministre ha difós a través dels seu compte d'X (abans Twitter) el que ell ha definit com a "una data molt esperada".  

  • "El proper 16 de febrer posarem en servei el tram de la B-40 entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, unint els principals motors industrials de Catalunya", ha afirmat Puente. 
  • I ha afegit: "Aquesta obra és clau per a la mobilitat del Baix Llobregat i el Vallès Occidental".

D'on venim? L'últim incompliment el va protagonitzar la ministra Raquel Sánchez que, de visita d'obres a l'octubre, va anunciar que el tram entraria en funcionament el passat 15 de desembre, data que en si mateixa ja era un retard i que tampoc no es va poder complir, sense que això sorprengués ningú. 

  • Sánchez va afirmar llavors que l’obertura al trànsit d’aquest tram és una fita “històrica” per a una obra maltractada per les “retallades, modificacions i emergències” i de la qual el ministeri n’ha volgut “reescriure el final” accelerant les obres. 

Previsió. El gran dubte és ara què passarà amb un altre tram de via pendent, el que ha d'unir Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès. 

  • Govern espanyol i Generalitat van signar el juliol passat un protocol perquè sigui l’administració catalana qui projecti i executi els treballs en format de Ronda Nord entre les dues cocapitals vallesanes, tot i que la titularitat de la via sigui de l’estat.
  • Aquest va ser un dels acords que va permetre que el PSC donés suport als comptes de Pere Aragonès.
  • Moncloa i Govern han de signar encara el conveni on es detalli la fórmula final per poder tirar endavant aquest nou tram de via.
  • L'Ajuntament de Terrassa ha encarregat estudis per veure la viabilitat de soterrar bona part del traçat o bé construir-lo en format trinxera, per evitar el màxim impacte possible sobre el paisatge. 
  • La Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) i la plataforma Stop C-58 Ronda Nord s'oposen a aquesta obra.