Un llibre publicat per Planeta afirma que estudiar en català abaixa el coeficient intel·lectual
"Una anàlisi dels efectes nocius que la immersió provoca en els alumnes la llengua materna dels quals no és el català". Així defineix l'economista Félix López l'assaig que ha escrit i que promet ser un nou embat contra l'escola catalana.
Per què és important? L'autor defensa que, a Catalunya, un alumne hispanoparlant té un quocient intel·lectual fins a nou punts inferior a un alumne catalanoparlant i nivells de fracàs escolar dues vegades i mitja més alts.
El motiu. La causa, segons ell, és que el quocient intel·lectual es pot perdre en un sistema acadèmic en què no es parla la llengua materna.
Què en sabem? El llibre es titula Ahogados, efectos cognitivos y económicos de la inmersión lingüística en Cataluña, està editat per Deusto, del Grup Planeta, i estarà a la venda la setmana que ve.
- En declaracions al diari El Confidencial, Félix López assegura que, per escriure el llibre, ha recopilat exhaustivament dades, informes PISA i estudis que el condueixen cap a una mateixa idea: "el quocient intel·lectual es pot perdre en funció de les circumstàncies vitals", i per l'autor, la immersió lingüística és una d'elles.
- Partint d'un informe realitzat per Convivència Cívica Catalana on apareixien els punts PISA dels estudiants catalanoparlants i hispanoparlants, l'economista ha desenvolupat una anàlisi que, segons adverteix, l'ha conduït a aquesta "conclusió preocupant".
Què diu? "Catalunya està perdent quocient intel·lectual de mitjana i la resta de comunitats no ho fan", afirma rotund, convençut d'haver descobert l'origen del problema.
- Segons afirma al digital espanyol, López es va dedicar investigar què passa en altres parts del món i a aprendre "una mica" sobre la ciència de la intel·ligència fins a poder afirmar "que el procés d'aprenentatge en un règim d'immersió produeix problemes cognitius”.
- L'autor avisa que el deteriorament col·lectiu es traduirà en un empitjorament del producte interior brut del país: "Qui muntarà un negoci d'alta tecnologia a Catalunya si no hi ha estudiants d'aquests nivells?", es pregunta.
A més, l'economista s'atreveix a fer una predicció de futur.
- "El problema amb Catalunya anirà a pitjor pels desastres de la independència i la situació no es revertirà els propers 10 anys", adverteix.
- "La situació és per posar-se a plorar", conclou.
L'autor, a les xarxes socials
¡Un tanto sorprendente! Un hispanohablante catalán, en lo referente a su situación y desarrollo vital, debería ser bastante parecido a un madrileño. Pero no es así; termina su etapa de educación con un año y medio menos de escolarización que un madrileño.
— Félix López Martínez (@LpezMartne1) March 10, 2024
Algo pasa.#Catalunya
El coste cognitivo de la inmersión en Cataluña.
— Félix López Martínez (@LpezMartne1) March 9, 2024
En la universidad catalana el número de estudiantes de posgrado en enseñanza presencial es de 27.000.
En la universidad madrileña el número es 53.000. Prácticamente el doble.
Algo pasa
Todo ello explicado con mucho detalle en mi libro Ahogados. Y se les quiere convencer de que la inmersión es en su beneficio. El efecto agregado para la economía catalana es devastador. Ya se han perdido 4 puntos de Cociente Intelectual colectivo, de imposible recuperación.
— Félix López Martínez (@LpezMartne1) March 7, 2024