Barcelona i Àrea
Ernest Maragall al balcó de la redacció de Principal
Foto: Ernest Maragall al balcó de la redacció de Principal | Oliver de Ros
Entrevista

Maragall: "El Govern ha de tenir un lideratge clar en el projecte de l'aeroport"

Ernest Maragall al balcó de la redacció de Principal
Foto: Ernest Maragall al balcó de la redacció de Principal | Oliver de Ros

Ernest Maragall (Barcelona, 1943) tornarà a ser el candidat d'Esquerra a les pròximes eleccions municipals, que se celebraran el maig de 2023. El republicà aspira a aconseguir l'alcaldia, després que fa quatre anys es quedés a les portes, tot i haver guanyat les eleccions, per un pacte entre Ada Colau i Jaume Collboni que va rebre el suport de Manuel Valls.

Entrevistat per Principal, Maragall parla dels seus rivals, de possibles pactes i, sobretot, del seu model de ciutat. 

Què pensa Ernest Maragall dels seus rivals?

Ada Colau: "Donem per superada aquesta etapa"

  • "No és un projecte. És gestió, és tàctica, és gesticulació, però com a projecte ha donat de si tot el que podia".
  • "Colau no ha aconseguit expressar un projecte. Ni formular-ne un que la ciutat entengués, que pogués compartir, debatre o criticar".
  • "Crec que estem en condicions de donar per superada aquesta etapa".

Jaume Collboni: "Colau i Collboni no són un govern. La víctima és Barcelona"

  • "Colau i Collboni no són un govern. Les coalicions tenen sempre problemes, però aquests han decidit no tenir-los a força de repartir-se els àmbits de decisió i de poder, i d'anar en paral·lel".
  • "La víctima és la ciutat, que no compta ni amb un projecte Colau ni amb un projecte Collboni. Els dos han renunciat a expressar-los. Hi ha un pacte de silenci".
  • "Aquí hi ha una greu responsabilitat de Collboni i del socialisme català. Han abonat aquesta situació de manca de responsabilitat. La víctima és Barcelona".

Xavier Trias: "El debat entre Colau i Trias és del 2015, està obsolet"

  • "El debat que la ciutat necessita és Collboni - Maragall o Esquerra - PSC. És aquí on podem trobar alternatives i contrast real entre models".
  • "El debat Colau - Trias és el que van tenir el 2015. Hi ha una obsolescència clara del plantejament".

Context: L'exalcalde Xavier Trias encara no ha confirmat que faci el pas com a candidat a l'alcaldia per Junts per Catalunya, però tot apunta que així serà. 

Amb qui pactaria si guanyés les eleccions?

"No és moment d'afirmar ni descartar pactes amb el PSC"

  • "Podem parlar de diferent clima general, però en aquests moments el PSC és l’adversari".
  • "Això no ha d’excloure la responsabilitat d’arribar a enteses si són en nom de l’interès general i en determinades decisions de fons, però des del punt de vista de governació i d’oferta: el PSC segueix sent l’adversari".
  • "Han canviat les coses, però segueixen sent l’expressió de la repressió i d’una situació inacceptable en termes de drets i llibertats".
  • "No és moment ni d’afirmar, ni de descartar, ni d’acceptar. És el moment de contrast". 

Context: L'any 2019, Maragall i Collboni es vetaven mútuament com a possibles aliats. Aleshores el context era diferent: el judici de l'1-O estava en marxa i encara no s'havia iniciat el diàleg entre ERC i el PSOE a l'Estat.

Aprovarà ERC els pressupostos de Barcelona?

"La pròrroga pressupostària a Barcelona és perfectament plausible"

  • "Tot està absolutament obert, totes les possibilitats estan damunt la taula".
  • "Encara que hi hagués pròrroga a l’ajuntament de Barcelona, que és una possibilitat perfectament plausible, els pressupostos de la Generalitat són imprescindibles. No és que condicionin, és una prèvia".
  • "Si no s’aproven els pressupostos de Madrid i no s’aproven els de la Generalitat qualsevol pressupost que ens presentin aquí serà fake".
  • "Qui té la responsabilitat són les dues forces que avui governen la ciutat, que tenen a les seves mans fer possible aquest pressupost a Madrid i també els de la Generalitat". 

Context: Esquerra va permetre la tramitació dels pressupostos municipals, però encara no ha aclarit si votaran l'aprovació final, que es preveu el 23 de desembre. En paral·lel, s'estan negociant els comptes de la Generalitat. L'any passat, els comuns van exigir que ERC donés suport als pressupostos de Barcelona, en contra de l'opinió d'Ernest Maragall, a canvi d'aprovar ells els de la Generalitat.

Com està Barcelona i quin és el projecte de Maragall?

Neteja: "Barcelona no està neta. El govern municipal ha fracassat"

  • "Barcelona no està neta".
  • "Hem iniciat un nou període de contractació. Que segueixi donant els problemes que dona és un símptoma terrible d’ineficiència. La responsabilitat última és de l’administració".
  • "La neteja és un dels terrenys on més evident s’ha fet el fracàs com a govern".
  • "Si jo governés, la ciutat estaria neta, no l’endemà, però, sí".

Context: Aquest 2022, l'ajuntament de Barcelona ha començat un nou contracte de neteja, que inclou 400 nous treballadors, més de 500 nous vehicles i la renovació de 12.600 contenidors.

Seguretat: "La inseguretat a Barcelona és inqüestionable"

  • "Hi ha una realitat inqüestionable. No és només una percepció, sinó que hi ha una evidència diària. Hi ha un problema de seguretat i exigeix una responsabilitat compartida: no és només de la ciutat i no és només per la Guàrdia Urbana".
  • "No tenim prou en compte la correlació entre la inseguretat i el model econòmic que tenim o que hem propiciat. No tenim prou en compte la col·laboració amb els Mossos o altres cossos de seguretat. Hi ha molt terreny a córrer".

Ciutat Vella: "Estic convençut que el Raval serà el millor símbol de la ciutat"

  • "No parlem de deteriorament, ni de degradació del Raval: parlem de complexitat, de situació inacceptable i de realitats que s’han de modificar profundament".
  • "El Raval segueix sent un barri orgullós, carregat de complexitat i amb actius potentíssim".
  • "Tenim tots els actius perquè, amb una bona capacitat d’iniciativa i de lideratge des de l’ajuntament de Barcelona, el Raval torni a tenir la dignitat, la confiança, l’autoestima i la realitat social i econòmica que avui no té".
  • "Estic convençut que el Raval serà el millor símbol de la ciutat". 

Ampliació de l'aeroport: "És exigible un lideratge del Govern en el projecte de l'aeroport"

  • "Hem de treure l’aeroport del calaix en el qual els socialistes i AENA el van posar".
  • "No és admissible que aquesta qüestió segueixi bloquejada pel caprici o la decisió unilateral d’un poder cec, que com que va trobar resistències a la decisió irracional que ells presentaven, van dir: “doncs ara no jugo”.
  • "És un boicot clar a l’economia i al creixement intel·ligent de Barcelona, de Catalunya i inclús de l’Estat".
  • "És obvi que el concepte d’ampliació no funciona. Reduir el debat a això és la pitjor manera de plantejar-ho. Hem de seure i decidir què volem fer a l’aeroport".
  • "El que és exigible és un lideratge clar des del govern de Catalunya, des de l’ajuntament de Barcelona, des de la resta d’ajuntaments implicats i l'AMB".

Context: L'agost de 2021 els governs espanyol i català van acordar ampliar l'aeroport del Prat. Un mes després, el ministeri i Aena van fer pública la proposta. Esquerra s'hi va posicionar en contra perquè afectava diversos espais naturals, entre ells la Ricarda. Finalment, el govern espanyol –que també estava dividit internament amb Podemos– va retirar el projecte donant les culpes a les diferències dins l'executiu català, entre Junts i ERC. 

Limitació de creuers: "Els creuers s’han de governar, com tot el turisme"

  • "Els creuers s’han de governar, com tot el turisme. S’ha de tenir clar quina és la capacitat de la ciutat i de l’espai públic. El que hem de fer és no deixar-lo morir d’èxit".
  • "No estic massa a favor de prohibicions absolutes. Estic a favor d’una regulació intel·ligent i de l’establiment de les regles del joc que permetin que els interessos de tothom quedin respectats, especialment l’interès general de la ciutat".

Context: Ada Colau vol limitar les arribades diàries de creuers al Port de Barcelona. Actualment, la ciutat rep 400.000 creueristes mensuals entre maig i octubre, una xifra que va creixent any rere any. Es calcula que l'any 2030 podrien arribar 3,5 milions de passatgers anuals.

Superilles: "Amb les superilles no hi haurà continuïtat. No estem respectant l'Eixample"

  • "No hi haurà, ni molt menys, continuïtat del model actual".
  • "No estem bé, no estem respectant l’Eixample, ni la ciutat".
  • "Estem generant efectes en tots els sentits. Estem presumptament fent aparèixer meravelles i al mateix temps inferns".

Peatge urbà: "S’està convertint l’Eixample en una trinxera contra l’àrea metropolitana"

  • "Hem de fer un debat global de què vol dir mobilitat. La situació actual és la pitjor, perquè Barcelona decideix, per si sola, com si hagués de defensar-se de l’àrea metropolitana o de la resta del país".
  • "S'està convertint l’Eixample en una trinxera contra l’àrea metropolitana o contra l’entrada i sortida de ciutadans. Demanem que vinguin i després els hi posem tan difícil com som capaços".
  • "Crec que aquest debat ha d’anar acompanyat i protagonitzat per un debat de model d’alternatives de mobilitat, comptant amb totes les noves possibilitats de transport públic".

Context: Diverses entitats ecologistes i veïnals han proposat implantar un peatge a l'entrada de Barcelona. Seria de 4 euros diaris per circular de 7 del matí a 8 del vespre per dins la Zona de Baixes Emissions. Aquest sistema funciona en ciutats com Londres, Estocolm o Milà.

Vídeos: Oliver de Ros