Eleccions municipals 2023
Un membre de la mesa compta els vots d'un partit al CEM L'Espanya Industrial
Foto: Un membre de la mesa compta els vots d'un partit al CEM L'Espanya Industrial | Clara Soler Chopo / Ajuntament de Barcelona
Eleccions

Què poden fer i què no els partits durant la campanya electoral?

Temps de lectura: 3 minuts
Un membre de la mesa compta els vots d'un partit al CEM L'Espanya Industrial
Foto: Un membre de la mesa compta els vots d'un partit al CEM L'Espanya Industrial | Clara Soler Chopo / Ajuntament de Barcelona

La campanya electoral per a les eleccions municipals del 28 de maig és a punt de començar i els partits ho tenen tot llest per poder demanar el vot. Però no tot s'hi val en el joc polític electoral, la llei estableix les normes que cal seguir durant la campanya: què poden fer i què no els partits polítics?

Per què és important? La llei del Règim Electoral General és la que estableix el calendari i el funcionament d'aquest període electoral.

  • Defineix la campanya com "el conjunt d'activitats lícites dutes a terme pels candidats, partits, federacions o coalicions en ordre a la captació de sufragis". Aquesta mateixa llei estableix els espais, els temps i les concrecions que han de tenir aquestes activitats.

Quan? El període de campanya electoral d'aquests comicis, comença oficialment el dijous dia 12 de maig i acaba dos dies abans de la votació, el divendres dia 26 de maig. El dia previ a les eleccions, el 27 de maig, és la jornada de reflexió.

  • És cert, però, que socialment existeix la denominada "precampanya", el temps comprès entre la convocatòria electoral, que va ser el passat 4 d'abril, i l'inici de la campanya. En aquest els partits polítics escalfen motors per la causa, i les declaracions d'intencions, crítiques a l'adversari i estratègies polítiques comencen a aflorar.

Com funciona? Durant la campanya electoral els Ajuntaments han de reservar locals oficials i espais públics per a la celebració d'actes de tots els partits. De la mateixa manera, han de reservar espais gratuïts per a penjar cartells i propaganda, com ara fanals.

  • La distribució d'aquests espais per partit ha de ser proporcional als escons obtinguts a les anteriors eleccions.

Els mitjans de comunicació: Pel que fa als espots publicitaris en mitjans de comunicació, els partits no hi poden destinar més del 20% del pressupost que tenen assignat. A més, en els mitjans públics, tots els candidats tenen dret a espais gratuïts de propaganda, de nou, amb un temps proporcional al resultat de les últimes eleccions.

  • Les televisions privades han de mantenir el preu habitual de l'anunci, i no poden apujar-lo només per als partits polítics.
  • Els mitjans de comunicació tenen prohibit publicar sondejos durant els cinc dies previs a les eleccions.

A més, des del moment en què es convoquen les eleccions no es poden fer actes partidistes finançats pels poders públics.

  • Les institucions públiques tampoc poden fer servir expressions o imatges iguals o similars a les utilitzades pels partits polítics en campanya.
  • Queda prohibit, també des de la convocatòria, inaugurar obres, serveis públics i projectes.
  • Només durant els dies de campanya es pot fer propaganda.