Meteo i Serveis
La B-40 entre Viladecavalls i Olesa de Montserrat
Foto: La B-40 entre Viladecavalls i Olesa de Montserrat | X / @transportesgob
Mobilitat

El tram de la B-40 entre Olesa i Viladecavalls s'obre al trànsit després de 17 anys

Temps de lectura: 3 minuts
La B-40 entre Viladecavalls i Olesa de Montserrat
Foto: La B-40 entre Viladecavalls i Olesa de Montserrat | X / @transportesgob

La B-40, coneguda també com a Quart Cinturó o Ronda Nord, obre aquest divendres 16 de febrer el tram entre Olesa de Montserrat (Baix Llobregat) i Viladecavalls (Vallès Occidental).

Per què és important? Es tracta d'una infraestructura cabdal que permetrà connectar el trànsit rodat del Vallès Occidental i el Baix Llobregat, dues de les comarques més destacades en termes demogràfics i econòmics a Catalunya.

Què en sabem? La via que ara entra en funcionament és de 6,2 quilòmetres que donen continuïtat als trams de l’autovia que ja es van posar en funcionament el juny del 2010, entre Viladecavalls i Terrassa i, a l’altre extrem, entre Abrera i Olesa.

D'on venim? Les obres es van posar en marxa el 2009, però el 2010 es van aturar i es van reprendre entre 2015 i 2016. El maig de 2022 es van reprendre els treballs que han permès acabar el tram, després que el 2019 es detectessin lliscaments en obra ja construïda.

  • Des de llavors s'han anat canviant les dates de posada en funcionament. La ministra Ana Pastor va anunciar que el tram entraria en servei el 2018.
  • L'últim incompliment el va protagonitzar la ministra Raquel Sánchez qui va anunciar que el tram entraria en funcionament el passat 15 de desembre, data que en si mateixa ja era un retard i que tampoc no es va poder complir.

En profunditat: El model de mobilitat al Vallès ha estat històricament un motiu de discussió, sobretot per la necessitat d'adaptar les vies ja existents i el mapa d'infraestructures previstes a la densitat de població.

  • La carretera que més polèmica ha generat de manera indiscutible és la que havia d'enllaçar Terrassa, Sabadell i Granollers amb altres grans capitals catalanes com Mataró o Martorell, la coneguda com a Quart Cinturó o B-40.
  • El projecte va néixer als anys 60, quan van sortir nuclis com Badia del Vallès o la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Per connectar els diferents municipis en creixement, es va idear un sistema de carreteres més enllà de l'actual AP-7, a través de l'Autovia Orbital, coneguda com a Quart Cinturó o B-40.
  • No obstant això, el creixement de població no va ser tan accentuat com s'havia previst, fet al qual se suma l'oposició de part del territori a crear una via que suposaria alterar el paisatge natural encara existent amb una via sobredimensionada en la seva planificació inicial. Va sorgir la Campanya Contra el Quart Cinturó.

Què esperar? El gran dubte és ara què passarà amb un altre tram de via pendent, el que ha d'unir Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès.

  • Govern espanyol i Generalitat van signar el juliol passat un protocol perquè sigui l’administració catalana qui projecti i executi els treballs en format de Ronda Nord entre les dues cocapitals vallesanes, tot i que la titularitat de la via sigui de l’estat.
  • Aquest va ser un dels acords que va permetre que el PSC donés suport als comptes de Pere Aragonès.
  • Moncloa i Govern han de signar encara el conveni on es detalli la fórmula final per poder tirar endavant aquest nou tram de via.
  • L'Ajuntament de Terrassa ha encarregat estudis per veure la viabilitat de soterrar bona part del traçat o bé construir-lo en format trinxera, per evitar el màxim impacte possible sobre el paisatge.
  • La Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) i la plataforma Stop C-58 Ronda Nord s'oposen a aquesta obra. 
Categoria: Meteo i Serveis
Etiquetes: Trànsit Mobilitat