Política
La Ronda Oest de Sabadell, que hauria de connectar amb la Ronda Nord
Foto: La Ronda Oest de Sabadell, que hauria de connectar amb la Ronda Nord | Jordi Pujolar / ACN
Mobilitat

La Generalitat i l'Estat arriben a un acord pel Quart Cinturó

Temps de lectura: 2 minuts
La Ronda Oest de Sabadell, que hauria de connectar amb la Ronda Nord
Foto: La Ronda Oest de Sabadell, que hauria de connectar amb la Ronda Nord | Jordi Pujolar / ACN

El Govern de la Generalitat i el govern espanyol firmaran aquesta setmana l'acord de la B-40, l'autovia coneguda com a Quart Cinturó

Per què és important? Una de les condicions del PSC per donar suport als pressupostos de la Generalitat de l'executiu del president del Pere Aragonès era arribar a un acord per tirar endavant el projecte del Quart Cinturó, l'autovia que vol enllaçar Terrassa, Sabadell i Granollers amb altres grans capitals catalanes com Mataró o Martorell. 

Què en sabem? Els governs catalans i espanyols firmaran en els pròxims dies un acord sobre el traçat de la B-40. A més, l'acord també inclou la transferència per part del govern de Pedro Sánchez de 914 milions d'euros. 

En detall: Segons ha avançat La Vanguardia, després de mesos de negociacions s'ha arribat a un acord per la ronda Nord, el traçat de la carretera B-40 concebut per millorar la connexió entre Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès. 

  • Els diners que transferirà el govern espanyol a la Generalitat serviran per invertir-los en les millores d'infraestructures. 

Què diuen? Fonts del Ministeri de Transport, encapçalat per la ministra Raquel Sánchez, han celebrat "la disposició de la Generalitat de buscar una data pròxima per la firma" sobre l'acord de la B-40. 

  • Tot i això, les mateixes fonts han apuntat que se segueix treballant i acordant alguns detalls tècnics per poder "tancar la proposta definitiva".

Context: El PSC i el Govern d'Aragonès van firmar un document sobre diferents acords a canvi del suport als pressupostos de la Generalitat pel 2023. 

  • Una de les principals condicions dels socialistes era tirar endavant el projecte de la B-40 i acordar amb l'Estat el seu traçat i el seu finançament. 

En profunditat: El model de mobilitat al Vallès ha estat històricament un motiu de discussió, sobretot per la necessitat d'adaptar les vies ja existents i el mapa d'infraestructures previstes a la densitat de població.

  • El projecte va néixer als anys 60, quan van sortir nuclis com Badia del Vallès o la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Per connectar els diferents municipis en creixement, es va idear un sistema de carreteres més enllà de l'actual AP-7, a través de l'Autovia Orbital, coneguda com a Quart Cinturó o B-40.
  • No obstant això, el creixement de població no va ser tan accentuat com s'havia previst, fet al qual se suma l'oposició de part del territori a crear una via que suposaria alterar el paisatge natural encara existent amb una via sobredimensionada en la seva planificació inicial. I va sorgir la Campanya Contra el Quart Cinturó.