Meteo i Serveis
Aglomeracions de passatgers davant un tren de Rodalies
Foto: Aglomeracions de passatgers davant un tren de Rodalies | ACN
Rodalies

Comença una nova setmana de caos a Rodalies sense cap solució a la vista

Temps de lectura: 3 minuts
Aglomeracions de passatgers davant un tren de Rodalies
Foto: Aglomeracions de passatgers davant un tren de Rodalies | ACN

Aquest dilluns 8 de maig, comença una nova setmana i el caos a Rodalies es fa cada dia que passa més palès. Una de les últimes incidències a la xarxa ferroviària ha estat a la línia R2 Sud entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona, encara sense data confirmada per recuperar la normalitat. 

Per què és important? El servei de Rodalies és el centre de totes les crítiques. En els últims quatre mesos només hi ha hagut 22 dies sense incidències. 

Situació actual: Un incendi en un quadre de senyals el passat 1 de maig fa que els trens no circulin amb normalitat a l'R2 Sud. Renfe ja ha anunciat que trigarà entre dues o tres setmanes a recuperar la normalitat a la línia de Rodalies

En detall: Les solucions no arriben i mentrestant Generalitat, govern espanyol, Renfe i Adif es passen la pilota entre els uns i els altres sense posar-se d'acord ni en el motiu, ni en el termini en què s'arreglarà. 

  • Amb la campanya electoral a tocar, els partits polítics aprofiten el caos a Rodalies per recuperar reivindicacions o, per altra banda, defensar la qualitat del servei. 

Què diu? El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha proposat articular una "aliança de país" entre administracions, agents socioeconòmics i entitats de la societat civil per exigir al govern espanyol el traspàs total de Rodalies de Catalunya i les inversions necessàries al servei.

  • En un article publicat aquest passat dissabte al diari Ara, Aragonès planteja posar en marxa aquest front comú "a partir del 29 de maig": "Malgrat que no hauria de ser així, deixem passar les eleccions municipals si això ha de facilitar el consens".

El motiu: Una de les reivindicacions històriques dels diferents governs catalans ha estat el traspàs total de Rodalies a Catalunya.

  • Des del 2010, l'executiu català només té competències pel que fa a temes d'horaris, preus del transport i freqüència de pas.
  • Per altra banda, Renfe és l'encarregada dels trens i dels maquinistes, i Adif s'encarrega de les infraestructures, on es produeixen més incidències. 
  • L'actual executiu català reivindica un traspàs per poder tenir les competències plenes de la xarxa ferroviària. 

En xifres: L'any 2022, Rodalies va registrar 284 dies amb alguna incidència greu, és a dir, 4 de cada 5 dies hi havia algun tipus de problema a la xarxa ferroviària. 

  • Aquestes dades, publicades pel Diario.es, reflecteixen la mala situació que viu Rodalies.
  • A més, l'any passat va haver-hi un total de 17.667 trens de Rodalies afectats per retards i més de 2.000 trens cancel·lats.
Categoria: Meteo i Serveis
Especial: Rodalies