Meteo i Serveis
Un tren de Rodalies operat per Renfe a l'estació de Gavà
Foto: Un tren de Rodalies operat per Renfe a l'estació de Gavà | Albert Segura / ACN
Rodalies

Prova de foc per Renfe: primer dia laborable amb l'avaria de l'R2 Sud resolta

Temps de lectura: 4 minuts
Un tren de Rodalies operat per Renfe a l'estació de Gavà
Foto: Un tren de Rodalies operat per Renfe a l'estació de Gavà | Albert Segura / ACN

Els usuaris de l'R2 Sud de Rodalies afronten aquest dilluns 22 de maig el primer dia laborable amb l'avaria que els ha deixat en l'estacada durant tres setmanes ja resolta. Tanmateix, la jornada es presenta com una prova de foc, donada la desconfiança entre els viatgers després de l'enèsima incidència en la xarxa.

Per què és important? L'avaria ha redimensionat encara més la històrica indignació pel mal funcionament de Rodalies i ha tornat a enfrontar la Generalitat amb el govern espanyol. De fet, el president Pere Aragonès va enviar una dura carta  a l'executiu central i l'emprenyament ha arribat fins al Senat i al Congrés dels Diputats.

Què esperar? Multitud de persones agafen el tren per anar a treballar o a estudiar aquest dilluns, dia que posarà a prova la infraestructura després que Adif resolgués la greu avaria. Aquest és el servei que hauria de complir-se d'ara endavant:

  • Els dies feiners, les freqüències són de set trens de rodalia per sentit en hora punta i quatre en hora vall, i dos trens Regionals per hora i sentit.
  • Els caps de setmana, els viatgers de l'entrada sud a Barcelona per Gavà disposaran de quatre trens de l'R2 sud i dos trens Regionals, per hora i sentit. 

Què diuen? En aquest context, molts dels usuaris que utilitzen l'R2 Sud no es refien de la Renfe. Preguntats per l'Agència Catalana de Notícies aquest dissabte (primer dia amb el servei restablert) els usuaris s'han expressat entre l'alleujament i la desconfiança.

  • "A mi no em dona cap alegria pensar que funciona el tren, sé que demà tornarà a fallar, és un respir que durarà poc", ha explicat amb resignació l'Adriana Tortosa. Tant ella com la resta d'usuaris asseguren que les darreres setmanes han estat caòtiques i que amb el bus "trigaven el doble". "M'he hagut de carregar de paciència, plorar molt, demanar perdó a la feina i a vegades agafar el taxi", ha afegit.
  • La Lucila, una argentina que viu a Gavà des de fa un any, critica que en aquesta línia sempre "hi ha molts problemes tècnics o accidents". "Esperem que a partir d'ara es compleixin una mica els horaris", reclama tot detallant que "no es refia" mai de la puntualitat dels trens i que sempre surt de casa amb molta antelació "per no arribar tard a la feina".
  • També es queixa de la poca puntualitat de Rodalies l'Ahmed Arad, un jove que agafa el tren per anar a treballar i que, tot i sortir de casa dues hores abans, a vegades arriba "tard a la feina".
  • L'Eduardo Monroy, en canvi, avui s'ha sentit alleugerit perquè amb el retorn a la normalitat de la línia tindrà "una cosa menys de la qual preocupar-se". Durant les darreres setmanes ha hagut "de matinar una hora més de l'usual". "A partir d'ara, torna la normalitat", celebra.

En xifres: La Cambra de Barcelona ha xifrat en 1.007.044 els viatgers afectats aquests 19 dies. Així mateix, tot plegat ha comportat la pèrdua de 470.000 hores d'incidència, la qual cosa equival a prop de 60.000 jornades de treball.

D'on venim? Un incendi en un quadre de senyalització de l'estació de Gavà el passat 1 de maig ha fet que des de llavors els trens no circulin amb normalitat a l'R2 Sud.

  • Tot plegat ha generat un caos a la línia que connecta Sant Vicenç de Calders i Maçanet, passant per Barcelona, i que fan servir multitud de persones cada dia. Per aquesta incidència en les instal·lacions d'Adif, Renfe va posar un bus llançadora com a alternativa, sense que hagi estat una opció que satisfaci els usuaris,

Els motius: Adif va atribuir l'avaria inicialment a un llamp, però el Servei Meteorològic de Catalunya va certificar que el dia 1 de maig no es va registrar cap tempesta a la zona propera a l'avaria. És per això que les causes de la incidència no s'han aclarit encara. 

  • L'ens gestor d'infraestructures ferroviàries va descartar que la incidència fos deguda a la manca d'inversions, segons va comentar el subdirector d'Operacions Nord-Est d'Adif, Alfonso Ruiz. Aquest va al·legar que es tractava d'una incidència "inoportuna" i "absolutament impossible per predir".
  • Per la seva banda, el secretari de Mobilitat, Marc Sanglas, va explicar la intenció de la Generalitat a dur a terme una auditoria pròpia per treure "conclusions pròpies" sobre la incidència.

Mentrestant: Encara està en marxa la investigació de la Comissió Europea contra Renfe per competència deslleial en la venda online de bitllets dels seus trens.

Categoria: Meteo i Serveis